
La tardor és el paisatge tenyit d’ocre, granat, verd fosc i marró. I d’una llum natural més matisada. Són els rovellons, la carabassa, les castanyes, la ratafia, el vi novell, l’oli del raig si és primerenc, la collita de safrà… Fa 10 anys que a Montblanc s’organitza el primer cap de setmana de novembre, coincidint amb Sant Martí, la fira de productes agroalimentaris Safrània. El nom homenatja el cultiu d’una espècie que sempre ha donat color i aroma a la cuina catalana, però que per un llarg període de temps va caure en l’oblit. Per sort, productors com en Joan Cartanyà, d’Aromis de la Conca, han estès de nou el cultiu al territori i amb empeny i determinació, el comuniquen i prestigien. “Podem dir que amb Safrània s’ha aconseguit conèixer i emprar més el safrà. Ara quan vas als restaurants de Montblanc hi ha plats que l’incorporen de forma creativa, per exemple, el consomé de safrà amb vieires que veurem cuinar en directe a la fira”, explica Toñi González Márquez, responsable de l’Oficina de Turisme de l’Ajuntament, coorganitzadora del certamen conjuntament amb l’entitat Montblanc Medieval.
La desena edició de Safrània arriba plenament consolidada, atenta als moviments culinaris i les tendències gastronòmiques dels últims mesos per resultar atractiva tant per als visitants com per als professionals. Tres dies de tallers, show cookings, tastos, actuacions, xerrades i visites als camps florits de safrà, que busquen relligar patrimoni gastronòmic i arquitectònic. La cuina amb productes de temporada i proximitat troba escalf als murs de l’antiga església i al claustre de Sant Francesc, on es desenvolupen les activitats. Mostrar les novetats gastronòmiques al públic final, educar-lo i afavorir les relacions comercials entre els professionals són les prioritats. L’oci, també. “El safrà té un protagonisme especial, es participa en una sessió de recol·lecció i també en un taller desbrinat”, detalla Toñi González Márquez. A això cal sumar-hi les aplicacions gastronòmiques en els show cookings, que també es podran veure amb altre productes de temporada com els bolets, que s’aniran a collir dissabte i que l’endemà cuinarà en directe el xef Sergi de Meià.
Joan Cartanyà, d’Aromis de la Conca, explica que el safrà “és una espècie molt arrelada a Catalunya”. Ells la cultiven en ecològic i destaca la seva versatilitat més enllà de la coneguda recepta de l’arròs amb safrà. “La Conca de Barberà i l’Alt Gaià són zones de cultiu de sempre, al segle XV ja se’n tenia coneixement i actualment a Catalunya hi ha fins a 13 comarques amb cultiu i 50 productors, constituïts en associació per a la seva valorització”. El safrà és un ingredient conegut per les propietats colorants, però Cartanyà destaca que “és una espècie que entra a la península ibèrica al segle XI i és molt emprada també com a aromatitzant per a tot tipus de plats, des dels entrants a les postres. És un potenciador de sabors i confereix un gust únic, entre amargant i dolç, molt característic”.
Safrània havia de ser en els orígens una fira vinícola, però ha esdevingut després de 10 anys un aparador imprescindible a la Conca, d’elaboradors i productes diversos, amb arrels al país. Aquest any se’n veuran de nous i no hi faltarà el vermut. “Va anar tan bé que, enguany, repetim l’experiència i farem dues vermutades perquè és una proposta complementària a les activitats que es fan a l’interior de l’església i perquè a més a més els formatgers l’aplaudeixen. L’any passat va ajudar molt a promocionar el consum de formatges artesans, com a maridatge”, diu González.
“La idea de portar el vermut a Safrània neix el 2016 per donar vida als migdies de la fira. Hi va haver bona sintonia amb els formatgers que tenien els seus estands al claustre i es va crear un molt bon ambient fusionant música, vermut i formatge artesà”, explica Leandre Romeu, coordinador de la vermutada. “Aquest any ens acompanyaran Vermuts Miró, Olave, On The Rocks i Cori, col·laboradors tots quatre de l’Espai del Vermut de LaConca51.cat. Portaran a Montlbanc un ampli repertori de vermuts i els assistents podran degustar-lo des del migdia fins a les tres de la tarda en un ambient distès, amb música en directe”, afegirà Romeu. “A la Conca de Barberà fer el vermut amb el vi aromatitzat que li és propi no està tan estès com a Reus o Tarragona i pensem que amb aquesta iniciativa hi contribuïm. Fruit de la darrera edició, algunes empreses de vermut han fet després tastos a Montblanc. Després de Safrània, sempre hi ha un major interès pel vermut, com també per la resta de productes agroalimentaris que s’hi mostren”, detalla. Les dues vermutades, dissabte i diumenge 4 i 5 de novembre, permetran als assistents conèixer més a fons els vermuts de Reus, Tarragona i la Conca de Barberà:
Vermuts Miró de Reus. Serviran a Montblanc un ampli repertori dels seus productes, des dels bàsics Roig i Blanc, al Reserva Etiqueta Negra, el Rojo Fusión ( elaborat amb el xef Paco Pérez i també el vermut en llauna i la Vermucola http://www.vermutsmiro.com/ca
On The Rocks: Vermut i Vermut Reserva, les dues referències que s’elaboren a l’empresa de licors de Vimbodí (Conca de Barberà) que recentment s’ha obert al “lico-turisme”. https://tienda.spiritontherocks.com/
Vermut Cori: Blanc i Negre. Els vermuts de la “casa” del Museu del Vermut de Reus que es poden consumir també fora de l’equipament. http://www.museudelvermut.com/
Vermouth Olave: Olave Negre, Blanc i Reserva Negre. Amb una imatge vintage i un estil urbanita, les tres referències són un reclam a les cites gastronòmiques. El Reserva, per cert, premiat als Premis Vinari pel Club de Bàrmans de Catalunya. http://olavevermouth.com/
L’acompanyament no només serà gastronòmic, sinó també musical. La programació de les vermutades inclou l’actuació de la cantant i pianista Gemma Humet com a cap de cartell. “Per dissabte tenim les actuacions de Joan Pau Jàvega i Apalanke amb la voluntat de donar oportunitats als grups i cantants de la Conca, i per diumenge Xavi Nuez i Gemma Humet”. A més a més del tast de vermut hi haurà també l’oportunitat de conèixer la seva història i valor cultural, amb el pregó a càrrec de Joan Tàpias, empresari i director del Museu del Vermut de Reus.
El vermut es reivindica a la Conca i hi penetra conscient que ha de mantenir una relació de bon veïnatge amb els vins de trepat, la varietat de raïm autòctona. “Per l’hora del vermut proposem beure vermut – diu entre somriures Leandre Romeu – perquè cal potenciar-lo. Després, a la tarda-vespre, ja es pot continuar amb la cervesa artesana, els vins de trepat i els licors”. De fet, des de LaConca.51 i com a parèntesi vinícola entre les dues vermutades programades per dissabte 4 i diumenge 5 de novembre, s’ha organitzat un tast que dirigirà l’actor i humorista Carles Xuriguera, codirector del programa Glops de TV3. El tast el composaran 7 vins que ha seleccionat personalment Xuriguera i que es degustaran amb la participació dels enòlegs elaboradors. Serà al claustre de Sant Francesc, el dissabte 3 de novembre a les 19,30h. Els vins seleccionats són dels cellers Abadia de Poblet, Carles Andreu, Vins de Pedra, El Solà d’Ares, Sicus Terrers Mediterranis, Succés Vinícola i Vins del Tros. El cost de l’entrada és de 5 euros i cal inscriure’s prèviament al correu electrònic: laconca51@gmail.com.
Vermuts Rofes recupera i actualitza l’Antic Reserva
Salvador Rofes, copropietari de Vermuts Rofes, ja havia anunciat a LaConca51.cat que estaven treballant en l’elaboració d’un vermut reserva, a petició de clients i distribuïdors. El Rofes Antic Reserva és ara una realitat i és el més especial de l’empresa perquè recupera una elaboració antiga. Els inicis de Vermuts Rofes es remunten a l’any 1890 amb Marcel·lí Rofes Sancho en un petit local de Reus, just quan es comença a albirar que la ciutat serà un dels centres mundials més importants en la fabricació i la comercialització de vi aromatitzat. “És un vermut que recuperem, amb aroma i sabor molt més pronunciat per la seva doble maceració d’herbes aromàtiques i perquè fa una criança de 6 mesos en bótes”, explica Salvador Rofes.
És un vermut amb solera que lliga amb la història de l’empresa i està íntimament lligat amb l’espai que avui acull el Restaurant Vermuts Rofes, el mateix on el besavi va traslladar la seu primera de l’empresa el 1908 per dedicar-se a l’elaboració de vermut. Els bocois gegantins són testimoni d’aquest temps passat que avui encara se sent i es viu: “L’espai conserva tots els elements històrics i transmet encant i tradició. L’anem recuperant a poc a poc, en una propera fase els trulls que hi ha a sota. Tenim idees que amb el temps anirem desenvolupant”, diu Salvador Rofes.
El nou vermut dóna als germans Rofes més elements per posar en valor la seva història dilatada i per recordar els orígens de l’empresa familiar, amb arrels a la Torre de Fontaubella, al Priorat: “Tot i les dificultats, al llarg del segle XX Vermuts Rofes va anar guanyant popularitat i renom, no només a Catalunya sinó a tota Espanya i a l’estranger. L’esforç ha arribat fins avui i el mirem de transmetre no només amb el vi sinó també amb la gastronomia al restaurant”, expliquen.
L’etiqueta del nou vermut es manté fidel a l’original incorporant només el color daurat – com es va comercialitzar la mateixa referència fa anys. L’estructura i complexitat del Rofes Antic Reserva lliga molt bé amb els plats de cuina creativa i catalana que serveixen al restaurant. Salvador Rofes, però, proposa un maridatge ad hoc: “Amb l’aperitiu de la casa, amb seitons, carxofes, olives farcides d’anxova i pebrots farcits de tonyina”.