
Sentir aquest frase en un bar, una tarda o una nit quan surts a prendre alguna cosa amb els amics, la parella, etc. encara és un fet estrany, encara et fa girar els ulls a veure qui és la persona que ho pronuncia. És un fet puntual, al menys pel que fa al meu entorn i amb les desenes de persones que he parlat d’aquesta qüestió últimament. No existeix una cultura de consum de vi a les terrasses, als bars, com sí que existeix i està estesa per altres productes com la cervesa, els refrescos o altres tipus de begudes alcohòliques.
Demanar una copa de vi en una terrassa d’un bar qualsevol del país, pot ser una de les aventures més complexes que pots viure. Primer de tot la persona que t’atén et mirarà de forma estranya i si tens sort et dirà que té dos o tres marques per escollir. I sovint, no seran de les DO catalanes. Són pocs els locals amb una carta adequada i amb varietat per poder escollir i no és fàcil trobar llocs preparats i predisposats per oferir vi de forma habitual entre els clients.
No existeix l’hàbit, al nostre país, de quedar per prendre una copa de vi. El vi no té darrere cap gran marca que hagi associat durant anys i anys, mitjançant un esforç publicitari molt potent, aquesta beguda amb l’oci, amb la festa o amb sortir. No tenim cap gran marca que patrocini grans esdeveniments o actes com potser la cervesa, les begudes carbonatades o les begudes alcohòliques.
Hauríem d’aconseguir que els bars oferissin bons vins a preus assequibles. Incrementar la relació productors-establiments, demanar un esforç a les dues bandes per tal d’ajudar a l’increment del consum de vi que tanta falta fa, tal com detalla l’estudi que ha publicat la Fundació Món Rural sobre el Present i el futur de l’alimentació a Catalunya on apunta que durant el període 2004-2010, el consum de vi i escumosos ha disminuït de manera constant. (http://www.fmr.cat/web3/documentacio/ACTIVITATS/Estudi%20alimentaci%C3%B3_complet%20130315_bo.pdf )
Tanmateix, hi han inputs positius en aquest sentit i accions que ajuden cap al camí de la normalització. Cada cop hi ha més fires, festes, jornades o actes on les diverses DO o productors privats aprofiten per mostrar les seves produccions. I el públic respon. Llavors sí que molta gent gaudeix prenent una copa de vi o més i són actes que atrauen diverses persones del territori on s’estan donant a conèixer molts vins, s’introdueix la població a l’hàbit de veure vi i s’incrementen les vendes del producte, al mateix temps que es canvia a poc a poc la tendència de consum. Per tant, haurem de fer en aquest camp, també, una feina de formigueta, de mica en mica, d’entrar als establiments i dir: “Jo, una copa de vi…”
http://www.naciodigital.cat/vadevi/noticia/4320/jo/copa/vi
[Leandre Romeu]