Recollir-se, reflexionar, repensar per avançar

Recollir-se. “Concentrar-se aïllant-se de les coses exteriors per lliurar-se a la meditació i la contemplació”, defineix el diccionari.

A casa sempre s’ha viscut la Setmana Santa amb cert recolliment. Se’ls feia estrany a alguns, gent propera fins i tot, poc interessada en la introspecció amb l’esclat de la primavera. Però vet aquí que una pandèmia ens han recollit a tots d’una o una altra manera. I l’equinocci ha tornat, perquè el temps (encara que ens ho pot semblar o voldríem) no es pot aturar.

El recolliment afavoreix la reflexió. Reflexionar sobre un any de poques celebracions i per tant de poc brindis o de brindis menors, en petit comitè, híbrids fins i tot, perquè, gairebé de cop, la virtualitat s’ha instal·lat al menjador. Brindis virtuals, tastos virtuals i presentacions virtuals de dades i novetats. Així vam acabar el 2020 i així hem començat el 2021. Ser digital o no ja no és una opció.

Segons les dades de consum de vi català a Catalunya al 2020, extretes de l’informe Nielsen i presentades en roda de premsa telemàtica per l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), el mes de març, el recolliment ha fet augmentar el consum dels vins catalans a les cases. Concretament, les vendes s’han incrementat un 10,7% al canal alimentació durant 2020 i quatre de cada deu ampolles de vi que es consumeixen a Catalunya són de vins amb DO.

(‘Ara més que mai!’, animava la campanya nadalenca de la Denominació d’Origen Tarragona per promocionar els vins de proximitat apel·lant directament al consumidor compromès amb el territori i els seus agents)

La dada positiva, però, no compensa la davallada de vendes al sector de l’hostaleria i la restauració, que continuen vivint la seva pròpia passió per adaptar-se a la situació. Per això els cellers catalans han estimulat altres canals de difusió i venda més enllà dels clàssics. En el número ú, la venda en línia: botigues de vins (i/o altres aliments locals) noves, renovades i/o millorades, a títol individual i en col·lectiu.

Entre les novetats destacables, el Club de Vins amb Origen, la (pen)última iniciativa d’Ametller Origen, creada amb l’objectiu de proporcionar un canal de venta directa als microcellers que comparteixen valors i pràctiques com ara l’elaboració pròpia, el respecte per la terra, microvinificacions de vinyes singulars i l’embotellat de produccions limitades. Un club que també vol ser el punt de trobada de persones que estimen el vi, un espai on tenir accés a aquests productes singulars i on apropar-se als cellers, conèixer les seves novetats i viure enoexperiències que s’organitzaran periòdicament per donar encara més valor al projecte, van explicar des del seu Mercat d’Autors a Barcelona en roda de premsa virtual.

La primera fase del projecte s’inaugurava amb 25 vins d’onze cellers: Jardí dels Senyits, de Blanca Ozcáriz (Lavern, Subirats, Alt Penedès); Un sol Cel, de Pere Lluch, d’Albinyana (Baix Penedès); Rubió de Sòls de Judit Sogas (Rubió de Baix, Noguera), Conca de Tremp de Núria Bigorra, originaris de Figuerola d’Orcau (Pallars Jussà); Carisma de Xavier Ribes (Alt Urgell); Tanca els Ulls de’n Francesc Boronat (Nulles, Alt Camp), Comalats d’Eva Bonet a l’Ametlla de Segarra (La Segarra), Nubac d’Eli d’Anguera a Falset (Priorat), Baldufa Vins de Míriam Chivite al Pla del Penedès; La Copa Llena, de l’Anne-Josephine Cannan al Montsant i Xic de Mel de Moez Aoun (Alt Penedès) que es poden aconseguir a través de la botiga online d’ Ametller Origen i de la botiga física, a la seu de la presentació.

“Donem la possibilitat al client de descobrir vins amb ànima, que representen un territori, una manera de treballar”, apuntava Josep Ametller, vuitena generació d’una família pagesa amb llarga tradició de viticultors, durant la benvinguda al club. “Enguany hem patit molt tots, sobretot els cellers petits, que s’han quedat sense restaurants, sense distribució. Era el moment d’ajudar-los. I si podem aconseguir-ho a través d’aquesta plataforma que pretenem anar ampliant a mesura que passi el temps, serà un orgull per a nosaltres”.

Al costat d’aquesta, han sobreviscut a la tempesta iniciatives de cellers impulsades fa més temps com la recuperació de la tradició d’elaborar, vendre, comprar i beure Vi Novell, mantinguda malgrat la covid gràcies a les finestres de la tecnologia. Més sensibles que mai en el context actual, apreciem més que mai també vins especials per la seva temporalitat i producció limitada, com els vins amb Denominació d’Origen que s’elaboren i comercialitzen arreu del territori fent ús del terme tradicional ‘novell’ per 10 cellers: Carles Andreu, Celler Cooperatiu de l’Espolla, Cooperativa La Granada, Covides, Maset, Celler Masroig, Sant Josep Vins, Vinícola de Sarral, Vins Petxina i Sanstravé, nova incorporació de 2020.

I què n’és d’important comunicar i comunicar-se, transmetre, fer conèixer (alguna cosa) a algú. I que hi hagi diferents veus per parlar de vi.

Recollir-se per recuperar-se i recuperar tallers, entrevistes, recorreguts virtuals, càpsules d’experiències, consells sobre el vi i la vida rural. Activitats incloses dins la Setmana del Vi Català, una edició més oberta i participativa que mai gràcies a plataformes o xarxes accessibles com YouTube on encara es pot comprovar.

Entre les reflexions, les de tres experts en comunicació que passaven revista a la manera de parlar de vi a Catalunya aquest 2020, l’any en què hem après a adaptar-nos més ràpid als canvis. També en la comunicació del vi. I entre les veus, la de Pcats, agència de comunicació responsable de la campanya per incentivar el consum: ‘Gaudeix del que és bo, vi català”, orquestrada per les Denominacions d’Origen i l’INCAVI en un moment en què les vendes queien en picat pel tancament de la restauració, i del renaixement del concurs BlocDOCat, reconvertit en el ‘Digital Wine Contest DO Catalunya’, per amplificar-les i reconèixer la difusió dels vins catalans als nous canals digitals.

Nou nom i nova imatge per adaptar-se als nous continguts digitals relacionats amb el món del vi en general, i del vi català en particular. I diversos premis i mencions. Els principals, al millor vídeo, imatge, text i prescriptor sobre #vicatalà i cultura vitivinícola. Veus que tasten, valoren, mediten, divulguen i intercanvien informacions i opinions recollides en una gala telemàtica que es va poder seguir en directe a través de Zoom i YouTube i que es pot reviure en diferit.

Veus diverses, riques, polièdriques. Com el cicle de tastos de la Denominació d’Origen Costers del Segre, polièdrica en si mateixa, bressol de vins amb personalitat i identitat, molt diversos alhora, marcats pel clima, el saber fer i l’arrel al territori, que també mostrava virtualment les novetats vinícoles, els cellers d’altura, els petits productors i les dones capdavanteres de la denominació.

Recollits. La primavera 2021 ens ha atrapat recollits, per això, la Conca de Barberà reformulava les presentacions de noves anyades i referències de tots els perfils de cellers que aixopluga aquest paraigua dins un altre cicle: ‘CONCArim’. Mentrestant, la DO Tarragona celebrava l’equinocci posant a la venda els seus primers vins ancestrals o escumosos elaborats per mitja dotzena de cellers de l’Alt Camp i la Ribera d’Ebre seguint la tècnica recuperada d’una sola fermentació que finalitza a l’ampolla.

I si el recolliment afavoreix la reflexió, aquesta ajuda a repensar les coses i les accions. Felicitat pel renaixement del Vívid, el festival de l’enoturisme a l’Empordà i de la DO Empordà que no es va poder celebrar l’any passat a causa de les restriccions per la pandèmia. Setena edició adaptada a les limitacions derivades de la covid, doncs, i una desena d’activitats a distància, com tallers virtuals per aprendre a fer vermut o vinagre, visites guiades virtuals a espais patrimonials vinculats al vi o un tast de vins en llengua de signes, que s’afegeixen a una seixantena de propostes presencials, activitats de petit format, a l’aire lliure, en entorns segurs, i amb aforament limitat que requereixen entrades i que s’estan exhaurint.

A l’espera de l’evolució de les mesures sanitàries en l’hostaleria, el turisme del vi i de proximitat és la nostra primavera. Queda pendent la presentació oficial del manual editat per l’INCAVI, l’Associació Vinícola Catalana i la revista Cuina, ‘A taula! Vins Catalans’, per ajudar a conèixer (més i millor) el vi català entre els professionals de la restauració perquè, quan les coses millorin, en puguin fer (encara) més difusió. La versió en paper fa dies que va arribar a dos mil establiments catalans i als gremis de restauració del país. I també és consultable en línia, a la web de Cuina. Amb consells i recomanacions per classificar els vins, conservar-los, servir-los… I les raons per comprar, tastar i beure vins catalans, a casa i de la mà dels seus actors. Amics pròxims que sempre fa bo de veure. I de beure. Perquè el món del vi es gaudeix tant fent-lo com bevent-lo. Recollits i no.

______________________________________

Article inclòs dins de la sèrie PROXIMITAT amb el suport de: