L’Institut de FP d’Enoturisme de Catalunya i el seu pla estratègic

No és la primera vegada que parlo de l’Institut d’FP d’Enoturisme de Catalunya. L’any passat vaig passar-hi una jornada, molt divertida per cert, veient com funcionaven i quines eren les seves opcions formatives.
Avui sis mesos després, sembla que l’energia de l’Institut és imparable i l’Ester vol explicar-me tot allò que es mou en present i futur. Estan completament endinsant en la segona edició del cicle, i la veritat està sent un èxit que cal donar a conèixer. Així que llibreta en mà, quedo amb l’Ester per fer un cafè i preparada perquè m’expliqui com estan plantejant el nou curs escolar que està per venir.

Diga’m quin són els teus valors, i et diré qui ets

Avui en dia la societat en la qual vivim contínuament parla de valors. Principis, virtuts o qualitats que ens caracteritzen sigui de manera individual o com a part d’un grup. En la convivència i en el creixement aquests valors són cada vegada més important perquè defineixen els nostres pensaments, empatia i el nostre desig de compartir.

Des del Cicle Formatiu de Grau Superior de Guia d’Enoturisme, es treballen aspectes molt diferents des de molts punts de vista, però hi ha un aspecte en concret que l’Ester creu que és clau: convivència entre els estudis i el desenvolupament professional. El Cicle que ofereix l’institut és dual, és a dir, els alumnes estudien però també fan pràctiques.

Les empreses que acullen als alumnes i els hi ofereixen les pràctiques, fan un estudi concret de cada cas, i proposen un encaix real entre els estudis, les inquietuds dels alumnes i la seva orientació laboral. Aquesta dualitat neix de la complementació de dues parts que són indispensables per créixer: personal i professional. Des del mateix dia en què acaben el primer any del cicle, tenen accés a un pràcticum remunerat amb el sou mínim interprofessional. Durant el segon any el curs es basa en 12 hores de formació suplementades per 28 hores de treball que realitzen a una empresa del sector. D’aquesta manera, l’alumne té una independència econòmica per acabar els estudis sense cap classe de dependència.

Com interpretem l’enoturisme actualment?

La formació de Tècnic en Turisme està pensada a escala internacional, i encaixa perfectament dintre de les previsions que diagnostiquen un creixement turístic de manera internacional. El cicle valora l’entrada de persones formades directament a un entorn laboral en expansió, i a més a més, els facilita una especialització en enoturisme que està estretament lligada a la zona on es troben i s’imparteix.

L’Ester es remunta a les paraules d’en Lluís Tolosa i em diu que ella també creu que el sector turístic vinìcola està en un moment adolescent. Hi ha persones que estan gestionant projectes de una manera impecable, i unes altres que estan fent tasques de prova error per veure que pot arribar a funcionar. Tot i això, hi ha una cosa molt clara: hi ha un llarg camí a recórrer.

Quan parlem d’enoturisme hauríem d’estar compenetrats la mateixa quantitat d’actors que en el turisme. Hem d’aprendre a gestionar el món del turisme vinícola i per això és necessària aquesta aposta per un cicle que pretén professionalitzar, i crear rols preparats per traspassar aquesta informació.

Sobre el paper, les idees sempre semblen més fàcil, totes dues coincidim en això. A la pràctica, en el desenvolupament de projectes conjunts, la gestió no és tan trivial. Fer coincidir diferents punts de vista amb diversos bagatges, a vegades fa que resulti difícil de dirigir. La gent percep quan en un organisme o grup van tots a una, i això és una altra de les fites a treballar en el món de l’enoturisme.

Característiques de la formació de Tècnic de Turisme

L’enfocament de la formació sempre té en compte al públic que després trobaran els alumnes, sempre cal posar-se a l’altre costat. Ens interessa tot aquell auditori que ve a conèixer el nostre país més enllà del vi. Un cop estiguin aquí i descobreixin la nostra cultura, enamorar-se del món del vi vindrà sol. El nostre ric patrimoni en l’àmbit de la gastronomia, paisatge, cultura, etc. ha de convertir-se en un imant a despertar noves inquietuds. Els tècnics que sortiran formats de l’escola, seran les persones encarregades a traslladar aquesta imatge al món.

Per fer més sector, tenen clar el que traspassen als seus alumnes: aliances i coneixement del terreny. El teu veí és el teu aliat i els factors pròxims a les teves activitats són clau. Per tant aprofita’t de la gastronomia, treu partit de l’entorn que t’envolta i treballa per crear una opció més completa i divertida.

És evident que les opcions, variaran en funció del territori, però s’ha de treballar a anar tots a una. Tots junts fent campanya, escoltant els consells dels altres, evolucionant conjuntament i fer-nos grans amb els aliats més propers. S’ha de treballar el discurs positiu de comparació. Per l’Ester és un punt clau. No necessitem focalitzar el pensament només en aspectes negatius, sinó de ser capaços a escala constructiva, d’extraure models comparatius des de la generació d’energies i sinergies.

Ampliem mires

El treball amb els prescriptors també hauria de canviar una mica, i anar en la línia de l’ampliació. Els restaurants, les cases rurals, els hotels, etc. perquè no fer-los partícips de l’aventura i generar un espai comú de treball on tots ens sentim còmodes. A vegades ens costa veure més enllà del que tenim davant perquè ens centrem només a la nostra visió. Cal ampliar el radi de mirada, i per això resulta bàsic treballar amb els alumnes la capacitat de fer-los entendre que per créixer, per anar més enllà, cal potenciar les particularitats i augmentar les ambicions.

Ella troba indispensable que la formació que ofereixen sigui integral i sectorial. A part del CFGS també tenen un curs de sommelier per persones a l’atur i altres mòduls per encaixar altres perfils. Estan descobrint a poc a poc la veritat, i és que la formació més professional no ha de per què ser menys potent que la universitària, sinó que s’ha de potenciar com a visió d’una incorporació immediata al sector empresarial. Ells t’ajuden a posar el peu, et faciliten l’entrada i a partir d’aquí els alumnes començaran la seva pròpia cursa.

Del dia que vaig assistir a les classes hi ha un punt que em va quedar molt present i era que tot el contingut i la docència anava encarat a treballar un esperit crític i a saber prendre decisions. Fins fa alguns anys, la teoria ocupava una part important de l’espai deixant el marge per desenvolupar-se críticament, en segon pla. Avui en dia, tenint en compte el dinamisme laboral, el que hem de ser capaços és d’ensenyar eines perquè els mateixos alumnes siguin capaços de prendre decisions. S’ha de reconèixer i buscar la informació, analitzar-la i fer-la servir més enllà que retenir conceptes.
Per això un dels objectius de l’Ester és que tots els cursos tinguin el seu repository online disponible. Tu pots consultar-ho des de qualsevol lloc, perquè en realitat el que els alumnes han de fer és valorar, saber entendre, verbalitzar, exposar-ho i extreure conclusions.

Un futur prometedor

És un institut molt jove encara, però el seu plantejament és potent i té un futur prometedor. Crec que amb tota aquesta informació em dono més que satisfeta amb la tasca que estan realitzant.

En marxar, sempre somrient em diu:

-Ja saps on estem, les nostres portes sempre estan obertes.

I si us han quedat més ganes de saber coses sobre l’escola, les seves portes també estaran obertes a tot el públic el 27 d’abril perquè conegueu totes les opcions que tenen a oferir us esperen a partir de les 11:00h. Inscripció aquí