Petites radiografies del turisme a la comarca (I)

Monestir-de-PobletEl passat disset de setembre el Consell Comarcal de la Conca de Barberà feia publiques les xifres del turisme a la nostra comarca d’aquest estiu. Del seguit de dades, números i comentaris que s’hi feien intentarem en més d’un article extrauren alguna part i analitzar més a poc a poc i en detall alguna d’aquestes dades i aportar el nostre granet de sorra per intentar analitzar la situació i proposar accions o punts de vista per millorar en el futur. Les xifres generals apuntaven que les diverses oficines de turisme de la comarca havien registrat un total de 8.774 consultes i 26.247 visitants, el que representa un 3,5% més de visitants que l’any anterior.

Avui dedicarem aquest primer article d’anàlisi en subratllar dues de les dades que aquest informe detalla. Una és la procedència dels turistes i l’altra el tant per cent d’allotjament d’aquests visitants a les nostres terres. Són dues variables que van força relacionades i que denoten de forma clara quin és el tipus de turisme que ens visita.

La primera dada ens mostra que el 40% del turisme que visita la Conca de Barberà és català, a continuació l’europeu amb un 34%, seguit de l’espanyol amb un 24% i finalment els turistes que provenen de la resta del món amb un 3%. Aquestes xifres són molt similars a les que es van produir al llarg de l’any 2011. També segons l’estudi del Consell Comarcal publicat el 12 de gener de 2012 la procedència del turisme l’any 2011 a la Con


La segona dada ens indica que aquest estiu el 21% dels visitants s’han allotjat a la Conca de Barberà.
Una xifra molt minsa que ha comportat que la mitjana d’ocupació dels allotjaments sigui fluixa. Les cases de turisme rural han tingut una ocupació entre el 40 i el 60%, els hotels entre el 50 i el 70% i els càmpings al voltant del 90%. Unes dades molt similars a les de l’estiu passat. Aquestes dades ens han de fer reflexionar. Arran de la nostra experiència amb el sector i les entrevistes que hem fet, hem comprovat que aquesta problemàtica és una de les que més s’ha repetit, una de les que més persones ens han comentat. És necessari oferir uns paquets que impliquin estar a la comarca tot el cap de setmana o que permeti estar-hi dos o tres dies seguits.ca va ser d’un 44% procedent de Catalunya, un 29% europeu, un 22% espanyol i un 3% de la resta del món. D’aquestes primeres dades podem extreure que el nostre principal mercat és Catalunya i Europa. Dintre de la categoria de l’Estat Espanyol quasi un 40% són valencians. Per tant és el turisme de proximitat i l’europeu cap al qual ens hem de dirigir. Sense menystenir cap dels altres mercats, ni molt menys, però per sobre de tot hem d’encaminar la nostra oferta cap als turistes de les nostres comarques veïnes tant de Tarragona, Barcelona, Lleida com Castelló i València. I a més i en el mateix moment ser capaços d’oferir un producte prou atractiu i diferenciat perquè els turistes dels països europeus, que en el cas de la Conca, provenen de forma majoritària de França, Alemanya i Anglaterra, es sentin atrets per la singularitat i l’especificitat de les nostres contrades.

Hem d’aconseguir lligar el turista perquè es quedi a dormir alguna nit i allargui l’estada a la comarca. Això comportaria una ocupació més alta i una oportunitat més gran per tots els agents del territori per rebre més visitants, oferir els seus productes i serveis, ampliar prestacions, etc. I no és perquè no hi hagi ofertes ni activitats per fer. Museus, cellers, rutes, activitats esportives, culturals, gastronòmiques, etc. Pobles i viles com Montblanc, l’Espluga, Barberà, Passanant, Forès… Hi són. El que falta és lligar-ho, ajuntar-ho i oferir paquets lligats als turistes perquè vagin més guiats i encaminats en la seva visita. Oferir des d’aquí ja estades de dos, tres dies que incentivi aquestes visites no tant espontànies als nostres pobles.

Sobretot incentivar més contactes i sinergies entre tots els pobles i serveis per tal d’anar a la una i prescriure la comarca sencera, en conjunt, ja que això afavoreix a tot el sector i a tota l’economia local. Aquesta debilitat també s’explica per la primera de les variables estudiades és a dir pel tipus de turisme que tenim. Una de les opcions principals és incrementar el turisme europeu i mundial que és més propici aquest tipus d’oferiments i després atrapar el turisme de proximitat amb bones ofertes i promocions diverses i singulars perquè vulguin i puguin estar-se més dies i visitin més a fons els diversos racons del nostre territori.

[Leandre Romeu]