Petites radiografies del turisme a la comarca (i III)

20040424-Montblanc56Avui tanquem el petit cicle d’articles dedicats a l’anàlisi de diverses dades sobre el turisme que visita la comarca. http://laveujovetv.cat/blog/?p=5694 i http://laveujovetv.cat/blog/?p=5974

Analitzarem la presència en el món virtual de les institucions, els gestors turístics i les empreses turístiques de la comarca. Fer una pinzellada de les planes webs i portals que disposa la Conca per donar-se a conèixer al món i explicar tot el que fem i tenim.

Segons els números que el Consell Comarcal de la Conca de Barberà va presentar aquest setembre parlant de les dades turístiques dels mesos d’estiu ens trobem que centra la informació en la web turística www.montblancmedieval.org on ens diu que durant els mesos d’estiu (juliol i agost) ha tingut 11.162 consultes. A més, ens informa de la presència de Montblanc Medieval en diverses xarxes socials com youtube, twitter, facebook, flickr, etc. Una de les grans novetats és l’aplicació per a smartphones (Android i Iphones) que s’ha creat i s’ha estrenat aquest passat octubre. Una aplicació que permet descobrir la història de la vila i conèixer in situ els personatges, els monuments i disponible en diferents idiomes (català, castellà, anglès i francès).

Pel que fa a l’informe del Consell Comarcal de les dades de l’any 2011 l’anàlisi es centra en les pàgines webs www.concaturisme.cat i www.larutadelcister.info. Segons aquest informe ens diu que el nombre de visites durant el 2011 el portal web de la Ruta del Cister van ser de 204.530 i el portal turístic de la Conca ha tingut 11.456 visites amb una mitjana mensual de 1.000.

Les diverses institucions, empreses i agents que treballen en l’enoturisme a la comarca han de fer un pas endavant pel que fa a internet, xarxes socials, etc. És urgent i molt necessària l’actualització tecnològica de tots els recursos que ofereixen les diverses empreses. En aquestes alçades de segle XXI estar molt ben posicionat dins de la xarxa és condició sine qua non per apropar-se als possibles visitants i atraure nous clients sobretot joves, amb inquietuds, que es mouen i busquen ofertes i activitats de forma prioritària per Internet.

És imprescindible disposar de webs potents i estar ben situat en els canals turístics i informatius de la xarxa. Webs encarades a la internacionalització, apte per a turistes estrangers, amb diversos idiomes i múltiples aplicacions i informacions. És un recurs amb uns costos baixos i que et permet arribar a persones i empreses de tot el món en un període de temps molt curt. En aquests temps de pocs recursos i retallades és un dels pocs camps en què es pot avançar sense encarir gaire el pressupost ni comprometre despeses durant anys seguits.

Des de les institucions i/o organismes públics que gestionen la comarca han d’intentar oferir una web integral, única, si pot ser, que centralitzi tota la oferta, totes les notícies i intentar tant aviat com es pugui treballar per crear una central de reserves electrònica per tots els serveis de la comarca. Sabem que és una eina complexa que requereix d’esforç i generositat de part de tots els agents però pensem que és una eina clau per facilitar la contractació d’una estada a la comarca i presentar-se al món cohesionats i optimitzant els recursos. Aquesta eina afavorirà i hauria de servir també per fomentar la idea de comarca, d’unir esforços, per crear sinergies entre els diversos agents de l’enoturisme al llarg i ample de la nostra comarca.

A més d’una pàgina web, s’han d’aprofitar totes les eines i aplicacions que hi ha i que sorgiran els propers temps. Unes eines que també hauria de controlar i dirigir la mateixa institució o organisme que centralitzés la web. Crear una única imatge de comarca, potent, clara i identificable. Fer servir aquestes eines com a esquer i com a atracció per a nous turistes i com a canal d’informació. Estem parlant de twitter, facebook, youtube, instagram, flickr, tuenti, aplicacions per Android, Iphone, etc.

Actualitzem-nos ben aviat i pugem al tren de les noves tecnologies amb el màxim de vagons possibles per atraure el número més alt de visitants.

[Leandre Romeu]