La importància del Trepat

DSC_0953El mercat del vi és un mercat molt madur, molt atomitzat, marcat per la gran varietat de zones vitivinícoles que existeixen arreu del món i que, per tant, produeixen vins i ofereixen multitud de propostes diferents i de molta qualitat. Tenint en compte aquest factor, doncs, és vital posicionar-se i fer-se un espai en aquest mercat.

Les vies són clares: per una banda cal apostar per la qualitat, sense dubte, i per altra banda, per la diferenciació i l’especificitat.  Això es pot aconseguir de diverses maneres i depèn de moltes variables; per exemple, de la situació geogràfica, del tractament diferenciat d’alguna varietat, de la perícia d’un enòleg, del terreny, del cupatge, de la marca o de tots aquells aspectes que confereixen un valor afegit al producte. Malgrat tot, existeix una variable que pot fer més senzilla la tasca de diferenciació i posicionament en el mercat: gaudir d’una varietat autòctona a la zona que es vol promocionar. Tanmateix, com qualsevol altra eina o punt fort, s’ha de saber treballar la projecció que pot donar el fet de tenir una varietat pròpia del territori per poder transformar-la realment en un avantage diferenciador.

És molt important aconseguir que les persones associïn una varietat de raïm a un territori en concret. A Catalunya ja trobem diverses zones que estan treballant en aquesta línia. El Penedès amb el Xarel·lo; la Terra Alta amb la Garnatxa blanca; el Priorat amb la Garnatxa i la Carinyena; el Pla de Bages amb el Picapoll; l’Empordà amb el Lledoner… Com aquestes zones, la Conca de Barberà ha de treballar amb el Trepat i ha d’aconseguir que la gent assocïi el Trepat a la Conca. La importància de posar èmfasi en l’associació del Trepat amb el nostre territori ve donada per un fet que hem apuntat més amunt: no totes les zones vitivinícoles tenen una varietat específica que els permeti gaudir del què en Màrqueting es coneix com a avantatge competitiu.

576_1335182000trepat650A banda de gaudir d’una varietat pròpia de la zona, com és el Trepat, en el nostre cas es tracta d’un vi exclusiu de la Conca, ja que aquesta comarca és gairebé l’únic lloc de Catalunya on es pot trobar. El Trepat dóna vins frescos, amb un gust agradable i fàcils de tastar; costa trobar algú a qui no agradi. A més, actualment, ja no només el trobem en el cava o en vins rosats sinó que al mercat existeixen diversos vins negres que s’elaboren amb Trepat, alguns d’ells amb un grau i una potència que fins aquest moment no havíem vist en vins elaborats amb aquesta varietat. Per tant, parlem d’una varietat amb recorregut, versàtil, apte per vi i per cava i que, per les seves característiques, és un dels vins que podria introduir els joves en el mercat.

La DO Conca de Barberà creu en el potencial d’aquesta varietat, hi està apostant, molts cellers també i algunes parts de la societat cada cop més, però s’ha d’anar més enllà, s’ha de seguir treballant i prescrivint i comprant i ensenyant el que tenim. El vi va lligat al turisme, a la gastronomia, a la natura, al paisatge i a l’allotjament i, per tant, el Trepat pot ser una de les claus de volta que permetin consolidar i ampliar l’enoturisme a la nostra comarca.

Hem de posicionar la marca Trepat arreu del món i vincular-la a la Conca de Barberà. Dit això, la Conca no ha de ser només Trepat, per descomptat. Ha d’anar molt més enllà. Hem de cuidar les altres varietats i hem de tenir cellers diversos que cultivin i ofereixin productes amb la resta de varietats. Com més amplia i variada l’oferta, millor. Varietats com la Parellada, el Cabernet, el Pinot Noir o l’Ull de Llebre estan donant molt bons resultats a la Conca i cal cuidar-les i explicar-les també, però sempre tenint present que tenir-ne una com abanderada, que estiri a la resta, com és el Trepat, és un punt fort molt important. El Trepat ha de ser una porta, un esquer, un reclam per apropar consumidors al nostre territori que, un cop s’hi acostin, els permeti descobrir altres vins, altres varietats i, sobretot, la gastronomia, el patrimoni i la cultura de la nostra comarca.

http://laveujovetv.cat/blog/?p=11480

[Leandre Romeu]