Fira de Sant Martí, un pas endavant!

780_008_4285906_6fcea4241879f779c18cc984517ecce3L’any 2008 Montblanc va recuperar la Fira de Sant Martí substituint la que es feia per Sant Maties des de la dècada dels setanta del segle XX. L’Ajuntament de Montblanc va iniciar aquest any una nova etapa de la Fira amb una clara voluntat renovadora i d’acord amb les tendències turístiques i de consum del segle XXI. La Fira ha estat centrada en els productes agroalimentaris de qualitat. Principalment, s’ha fet ressò dels vins i la gastronomia pròpia a través de la presència de diversos cellers de la Conca de Barberà i de restaurants comarcals.

El certamen ha tingut cert èxit i ha anat incrementant el nombre d’assistents en els darrers anys. Però després de cinc edicions és un bon moment per fer un anàlisi de si la Fira ha complert l’objectiu inicial de donar a conèixer els productes agroalimentaris propis i d’aportar algunes recomanacions o accions per tal de fer-la més gran i convertir-la en la trobada de referència dels productes agroalimentaris autòctons de la Conca de Barberà.

Fent un repàs d’aquestes últimes edicions podem anotar diverses accions molt positives. La primera i principal, com ja hem comentat, és la voluntat dels governants de fer un canvi en el model de Fira i apostar pels nostres productes. Després, les dates. La Fira es celebra el cap de setmana de Tots Sants. Acostuma a ser un cap de setmana llarg de tres dies que afavoreix la visita de persones de fora de la comarca. Així, tanca la temporada de festes i fires de tardor del municipi. Per una altra banda ha consolidat el mercat de vins. Ha sigut un catapultador i una eina d’acompanyament important en el renaixement dels vins aquests últims anys a la Conca. Cal reconèixer la feina i la difusió al llarg d’aquests anys, que ha consolidat la celebració. Però ara és el moment de fer un pas més, de fer un pas endavant.

Hi ha certs aspectes a millorar o a introduir respecte la Trobada i en volem apuntar uns quants. Primer de tot, els horaris; seria millor no acabar la Fira a les 21h del vespre, sobretot divendres i dissabte. La Fira hauria d’obrir com a mínim fins les 23h per tal que els visitants poguessin sopar al recinte. Un exemple molt clar de l’èxit de l’ampliació de l’horari d’apertura l’hem vist a Reus Viu el Vi, que es va celebrar ara fa un mes i mig, on les dues nits que va estar oberta la Fira el recinte estava ple de gent sopant. Es podria no obrir un matí per tal de conciliar la vida dels Firarires i engegar a partir de mitja tarda i fins la nit. En relació amb això s’hauria de potenciar la presència de restaurants comarcals i amb estand propi. Tal com s’ha vingut fent fins ara el tema de les tapes no resulta gaire operatiu. És on s’acostumen a crear totes les cues i  embussos i és incòmode pel visitant recollir les degustacions. Seria més adequat que cada restaurant tingués el seu estand amb la seva tapa o tapes. Cada establiment tindria més visibilitat i els visitants es podrien repartir per totes les zones. La restauració i els altres productes agroalimentaris han d’agafar més protagonisme tal com el tenen els vins que, tot i això, han de seguir sent el pal de paller.

Aquests dos aspectes comentats donarien lloc a dos canvis substancials. El primer seria el de l’espai. S’hauria d’ampliar la superfície de la Fira i disposar una carpa més gran, aprofitant les dimensions de la Plaça de Sant Francesc. Un recinte suficientment gran per col·locar tots els estands, on els assistents puguin passejar amb tranquil·litat sense patir grans aglomeracions. El segon seria utilitzar un nou sistema de tiquets i combinacions per tal de tastar les degustacions. Tant pel que fa al vi com al menjar. Crear packs conjunts, però també oferir la possibilitat d’adquirir tiquets individuals a cada estand, amb l’objectiu de facilitar al màxim als visitants les opcions de tastar o provar les diferents ofertes que ens hi trobem.

Pel que fa als vins, com ja hem comentat, la DO Conca de Barberà ha de ser la gran protagonista. És el lloc ideal per presentar els seus productes i les seves creacions i arribar al màxim de nombre de ciutadans de la comarca que encara no coneixen els vins propis. No obstant això, seria interessant i enriquidor que en cada edició es convidés alguna DO dels Països Catalans o d’Europa per tal de teixir complicitats, coneixements, experiències amb altres DO.

A més, s’haurien d’intentar ampliar o consolidar les activitats complementàries al voltant de la Jornada. Presentacions de vins, de productes, conferències, cuina en directe, activitats pels nens, exposicions, música en directe al vespre-nit, etc. Potenciar aquesta vessant cultural aportarà un valor afegit a la Fira, a més d’afavorir una estada més llarga dels assistents i convertir-se en un esdeveniment més atractiu pel visitant.

Hem de tenir una clara voluntat de creure’ns el que oferim, la qualitat dels productes de la comarca. De convertir la Fira de Sant Martí en la nostra Fira, la dels nostres productes. La Fira del vi de la Conca, dels restaurants, dels productes agroalimentaris, del quilòmetre 0. Hem d’ampliar la difusió, els actes previs i fer entrar dins el joc totes el màxim nombre d’empreses i d’agents del sector a la comarca. Des de les institucions, d’altra banda, cal donar les màximes facilitats als productors i als elaboradors perquè participin en la Fira i es facin seu l’esdeveniment. La Fira de Sant Martí ha de fer un pas endavant i creiem que aquestes properes edicions, començant per la del 2013, es presenten com el moment idoni per començar a construir les bases d’aquesta nova Fira ambiciosa, oberta i universal, però amb els peus ben arrelats al nostre territori.

http://laveujovetv.cat/blog/?p=7525#&panel1-2

[Leandre Romeu]