Com fem l’agrobotiga?

SONY DSCSón diversos, molt variats i depenen de cada individu els motius que porten anar a comprar a un o altre establiment. Són moltes les variables que determinen una decisió de compra. Poden ser raons de qualitat, de preu, de proximitat, de confiança, de modes, etc. N’hi ha un que és molt freqüent i que ens afecta a tots, en més o menys mesura,  que és el de la manca de temps. Aquest fet comporta que quan anem a comprar ens agradi trobar-ho tot en un punt de venda per tal de minimitzar el temps de compra i no haver-nos de desplaçar en diversos  establiments. Això ha fet que les últimes dècades s’hagin obert multitud de supermercats, hipermercats i cadenes comercials als nostres pobles i ciutats. A la Conca de Barberà en els pobles més grans com Montblanc, l’Espluga o Santa Coloma s’hi han establert diverses empreses conegudes d’aquest sector.

Aquesta tendència de la nostra societat ha anat en detriment del petit comerç, de les botigues de proximitat, dels productors locals, els pagesos de la zona, de la qualitat, de la varietat i de la sostenibilitat del planeta, entre d’altres. Aquestes grans marques o cadenes de supermercats no acostumen a comprar la seva producció en el territori on tenen les botigues ni a tenir gaire sensibilitat cap al medi ambient. Més concretament a la nostra comarca s’ha vist reflectit en la reducció del nombre de pagesos, d’hectàrees conreades i de producció agrícola que els darrers temps ha arribat a mínims històrics. I a aquest fet cal afegir-hi la dificultat que tenen, els pocs que han sobreviscut,  per vendre els productes i canalitzar la producció cap als consumidors.

Actualment, a Montblanc, hi ha el projecte de rehabilitar l’antiga cooperativa i convertir-la en una gran agrobotiga que esdevingui en un supermercat de productes del territori. Encara no sabem ben bé quines són les intencions de l’Ajuntament ni coneixem el model d’agrobotiga que es vol implantar. No se saben amb precisió quins productes hi podrem trobar, com es comercialitzaran ni de quins territoris provindran. Si comptarà amb productors locals, comarcals, catalans o quins criteris es seguiran per comptar amb ells. Tampoc sabem quin model de gestió seguirà.

Pensem que és important ara que encara hi som a temps, que encara no existeix un model definitiu, fer alguns suggeriments o plantejar algunes idees que creiem vitals per enriquir la proposta. Primer de tot, ens agradaria que l’Ajuntament  fomentés i obrís un debat entorn de quin model d’agrobotiga seria el més adequat pel sector i per la comarca. Fer un procés participatiu. Escoltar i consensuar amb les persones que treballen en aquest sector a la comarca el model d’agrobotiga que cal implantar. L’administració hauria de buscar formes de col·laboració amb els agents privats implicats i, si cal, introduir noves formes de treballar i de gestió més cooperatives i socials. Hem d’aconseguir que l’agrobotiga sigui una eina útil, que faci de motor pels petits productors i agricultors del nostre territori. És necessari que l’agrobotiga tiri endavant i sigui una peça fonamental per poder donar sortida al producte comarcal i incentivar l’increment i la implantació de noves persones al camp o d’altres productes de consum primari. Ha de ser un canal de venda que agrupi la producció local, que faciliti el consum i el coneixement dels habitants de tot el que es produeix i esdevingui el punt de trobada de les compres familiars.

A més, hem d’intentar que sigui una agrobotiga pionera en molts sentits. Que aporti alguna cosa més. És una oportunitat única per obrir un espai innovador, àgil, amb capacitat, que ofereixi al ciutadà més coses que no pas un simple centre de compra. Per tant, seria molt interessant acompanyar l’agrobotiga d’espais de demostracions, tallers, conferències, exposicions i activitats diverses per fer d’aquella àrea un referent comercial, d’oci i cultural de la vila i de la comarca. Cal que es converteixi en un punt de trobada i de visita pels turistes que arriben a la Conca de Barberà. Hem d’aconseguir que sigui un lloc de referència pels turistes, excursionistes, amants dels productes de qualitat, ecològics, de Km. 0. Ha de ser l’indret principal on poder mostrar i donar a conèixer els nostres productes i serveis. Convertir l’agrobotiga tant en una eina interna com externa. Que sigui un instrument de reactivació econòmica per la gent de la pròpia comarca i que atregui compradors del nostre territori, d’una banda, i que es converteixi en un focus d’atracció de turistes externs que facin cap a la nostra zona, de l’altra. Si aconseguim unir aquestes dues vessants, aquestes dues potencialitats, pot ser un dels recursos més importants per dinamitzar l’economia i la societat conquenca els propers anys.

L’agrobotiga és un projecte estratègic per la Conca de Barberà i, com a tal, entenem que és molt important que l’Ajuntament de Montblanc es posi a treballar en la seva definició ben aviat, que expliqui quin model vol seguir, amb quins terminis està treballant, quina difusió preveu fer del projecte, quin cost tindrà, etc. Fer una aposta decidida per aquest model, per ajudar i facilitar el màxim les coses al sector agroalimentari i enoturístic de la comarca. Construïm entre tots i comencem a omplir de contingut i de debat la pregunta que formulem al títol de l’article.

http://laveujovetv.cat/blog/?p=8255#&panel1-2

[Leandre Romeu]