
Els visitants busquen cada vegada més propostes saludables, tecnològiques i creatives; els cellers s’afanyen a crear-les perquè recordin els vins a través de les vivències
Quan fa un any es va presentar l’agrupació Cellers Singulars, els elaboradors ja va fer constar que l’aposta per l’enoturisme era un dels aspectes que els havia unit. Cellers Singulars el formen joves productors i emprenedors que volen donar valor al territori, als vins i al conjunt de la DO Tarragona. En formen part 9 cellers amb inquietuds compartides, dinamisme social i tecnològic, que veuen com les portes obertes al celler els ajuda a explicar-se, en part per reivindicar el paisatge que els envolta i que mantenen gràcies al cultiu de la vinya. L’enoturisme és l’inici del camí de no retorn per fidelitzar el consumidor i fer visible la seva tradició eminentment agrària.
“Teníem clar que volíem fer una activitat enoturística per apropar el celler i les vinyes al client. El celler és petit i ofereix poques possibilitats”, expliquen Sara Batalla i Gerard Galofré, propietaris d’Estol Verd, a Rodonyà. Formen part de Cellers Singulars i han estrenat nova activitat enoturística que vincula vins, senderisme i tecnologia. Tan és així que la van presentar un dimecres al vespre a través de Facebook Live. Orientast, que és com s’anomena l’activitat, és una experiència enoturística per viure en grup que proposa practicar senderisme entre vinyes a la recerca de tres vins amagats, que s’han de trobar i tastar. “És una manera de descobrir l’agroecologia, el paisatge i la història del món rural”, matisen els promotors.
“El 70% de les vendes les fem al celler o portem el vi a casa del client, tot i que també tenim les nostres referències a les botigues de Rodonyà i de la DO Tarragona a Valls. També es pot beure en tres restaurants de l’Alt Camp”, expliquen la Sara i el Gerard. El fet d’implementar noves modalitats d’enoturisme reforçarà l’aposta per la venda directa. “Volem que qui ens tasta passi un bon moment, que gaudeixi i que un cop l’hagi begut, pensi de triar Estol Verd de nou per al proper àpat amb amics o familiars”, reconeixen obertament. Són joves i treballen la vinya “a consciència, amb moltes ganes i il·lusió”. La Sara i el Gerard asseguren que els agrada “veure com cada any creix el cep, collim el raïm, fem el vi i, al mateix temps, cuidem i respectem la terra”. Amb aquesta filosofia, afronten el 2017 amb nous reptes, com el d’entrar a la ciutat de Barcelona amb els vins: “El preu està entre els 6-7 euros l’ampolla i pensem que el públic que els pot consumir és molt ampli”.
“Cal tastar els vins al camp i autoavaluar el nivell de tast, debatent en grup o de forma individual els aspectes sensorials del vi”, explica la iniciativa d’Estol Verd. I per fer-ho han creat una aplicació (APP), de moment disponible només per a Android, que permet descobrir l’entorn natural practicant una activitat saludable. Hi ha tres rutes definides situades entre Rodonyà, Santes Creus i Les Pobles, que passen per vinyes joves i velles d’Estol Verd, de sumoll, syrah i xarel·lo, les varietats patrimonials i foranies que tenen plantades. “Si no es disposa d’Android, no hi ha cap problema, perquè des del celler els ho deixem”, explica la Sara. Estol Verd també posa a l’abast dels participants un kid de supervivència que inclou un llevataps, una ampolla d’aigua de Santes Creus, una bossa de patates xip Palau de Valls per fer l’aperitiu i una copa serigrafiada que pot lligar-se a la motxilla. “El tast de vins és lliure i l’activitat està pensada perquè els visitants la facin pel seu compte, perquè les preguntes que hi ha a l’aplicació ja donen pistes. Hem rebut sis grups, dels quals 4 eren famílies.
Els que han fet l’Orientast amb nens, han acabat encantats perquè expliquen que dins del celler els petits s’avorreixen. En canvi, la proposta de buscar vins per a adults i un tresor per als nens, els fa participar a tots”, explica Sara Batalla. Caminar, tastar i conèixer l’entorn per 15 euros cobreix amb escreix les aspiracions de l’enoturista. Les rutes tenen una durada mínima d’una hora i màxima d’hora i mitja i permeten descobrir la riquesa paisatgística de Rodonyà. Els ceps, per descomptat, però també les barraques de pedra seca, les masies i les edificacions patrimonials com el Castell de Rodonyà.
Mas Comtal és, per altra banda, un oasi que amaga silencis i bons vins. És un celler idíl·lic – antiga mutatio romana – on l’enoturisme està molt pensat. Han trobat en la història i en el conreu de varietats de raïm com la italiana inocrocio manzoni una manera de singularitzar-se sent fidels a la tradició. Un arc de 2.000 anys d’història dóna la benvinguda al celler penedesenc i les menjadores que temps enrere van alimentar al bestiar, ara sostenen la col·lecció de vins a l’interior de la masia. El celler disposa de dues modalitats de visita. La més singular és el cicle d’activitats enoturístiques “Enocultura’t” que es realitza gairebé mensualment. “Estan relacionades amb la gastronomia, la vinya i la cultura que hi ha al voltant del vi”, explica la responsable d’enoturisme, la sommelier Marta Carbonell. “Busquem recursos i temàtiques que ens permetin conèixer el territori i ens adrecem al públic més proper”.
L’activitat va estrenar-se el 2016 i incloïa un taller d’empeltar malvasia a la vinya Janetes. Aquest any començarà el segon cicle. Quant a les visites convencionals, hi ha l’opció de visitar el celler i tastar els vins, però amb la voluntat d’innovar i satisfer les expectatives creixents dels visitants, els ha fet crear dues altres modalitats: “Els vins de col·lecció és una visita exclusiva que permet tastar les gammes més altes del celler i les anyades antigues”, explica Carbonell. I per altra banda, hi ha la descoberta del paisatge amb “la ruta cultural en segway que s’ofereix per a grups i permet fer un passeig per l’entorn del celler, amb vistes a les muntanyes de Montserrat. Els turistes paren a visitar el monestir de Sant Sebastià dels Gorgs i quan es torna al celler, els fem visita i tast”.
Cellers Torres, per la seva banda, estrena noves propostes enoturístiques. L’equip d’enoturisme el formen una trentena de professionals que atenen visites guiades i personalitzades en 8 idiomes diferents. El celler rep prop de 100.000 visitants anuals i l’horitzó “és treballar amb paràmetres de qualitat i satisfacció més que un volum concret de visitants”, explica Sandra Molas, directora d’enoturisme. “El que busquem és que marxin del celler amb un impacte de marca molt positiu i aquest fet es tradueix també en vendes de vins a la botiga”, explicarà per dir que el més important sempre és que s’emportin una experiència memorable. Les novetats en enoturisme passen per “oferir activitats ad hoc a segments de mercat concrets o segons el perfil del visitant. Un exemple és el Premium Tour pensat per intermediaris especialitzats en turisme de luxe”, comenta Molas. I afegirà: “El visitant valora cada vegada més les experiències a mida i el tracte personalitat”.
Per aquest motiu, Cellers Torres ha replantejat la visita enoturística al celler de Pacs del Penedès, on hi té el centre de visites. “Amb l’objectiu de connectar més amb el visitat, es realitza un recorregut centrat en el vi més emblemàtic i llegendari, Mas La Plana (Cabernet Sauvignon), que permet descobrir tot el procés d’elaboració des de la vinya a l’ampolla”, detalla Sandra Molas. Una altra novetat és “visitar la sala de vinificació i envelliment del primer escumós que la família Torres elabora a Catalunya, Esplendor de Vardon Kennett, en homenatge al mariner britànic que va viure a la finca de Margarida d’Agulladolç, les restes del qual descansen a la capella romànica que hi ha al costat del celler”. “El fet d’incloure els dos espais permet explicar al visitant com s’elaboren els vins. Les visites es realitzen amb reserva prèvia”, recorda Molas.
En paral·lel a les novetats, Torres continua promovent experiències com el “Passeig entre vinyes” i activitats singulars relacionades com l’esport a “L’Enocursa” o l’astronomia a “La Nit d’Estrelles”. Bodegas Torres és, també, un dels 13 cellers de la primera “wine road” de l’Estat Espanyol, la Carretera del Vi, que recupera una antiga via de comerç romana que enllaça l’interior del Penedès amb el Garraf, per on també el vi circulava antigament abans de ser exportat per mar. Un circuït per descobrir no només el patrimoni enològic de cada casa sinó també reconciliar-se amb el patrimoni natural i arquitectònic que li dóna valor.
“La sostenibilitat és transversal a Cellers Torres i també intervé en l’enoturisme perquè forma part de l’ADN del celler. A Pacs, destinem sempre temps a trepitjar la vinya i explicar com la viticultura es desenvolupa amb criteris sostenibles. Un dels trenets que condueix els visitants al celler Waltraud és elèctric, d’acord amb el programa ambiental Torres & Earth de reducció d’emissions de CO”, respon la directora d’enoturisme. Sandra Molas recorda que el celler ha obtingut el premi a “Experiència enoturística més innovadora” als Wine Tourism Awards 2016 que convoca la revista britànica Drinks International. Un certamen que en la seva cinquena edició ha posat l’accent en quatre propostes desenvolupades per Torres: un tour enofotogràfic, l’enocursa, el taller d’elaboració de brandy i l’experiència de tapes a cegues. Experiències suggerents totes elles que tenen com a missió deixar un bon record al visitant connectant-lo amb altres inquietuds a més a més dels aromes i dels gustos del vi. Drinks International ha qualificat de “fantàstiques, experiencials i educatives” les propostes de Torres, que realitza fina a una vintenta d’activitats al voltant del món del vi, segmentades per públics.