La formació del vi s’adapta als temps d’incertesa

La Wine Business School de Vilafranca ja treballa perquè la cinquena edició del postgrau de gestió d’empreses vitivinícoles que començarà a la tardor ofereixi eines per saber-se moure en el context volàtil que ha portat el coronavirus

Ningú sap cap a on ens encaminem després de la irrupció del coronavirus, però el que cada cop sembla més clar és que caldrà aprendre a conviure amb la pandèmia almenys durant un temps llarg. La Covid-19 ha capgirat el món tal com funcionava fins ara i obliga molts àmbits a adaptar-se. Un dels que ja ho estan començant a fer és el de la formació, segons relata Ester Garcia, la directora de la Wine Business School (BS), l’escola de negocis del vi i el cava amb seu a Vilafranca del Penedès (Alt Penedès). Acaben de llençar les inscripcions de la cinquena edició del Postgrau interuniversitari en Gestió d’empreses vitivinícoles, que començarà les classes el 17 d’octubre. L’imparteixen conjuntament amb la Fundació de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat de Vic (UV), i el professorat ja treballa en com preparar l’alumnat per saber-se moure en diversos escenaris i decidir. Es tracta de “com plantejar el sector vinícola” a partir del context que vivim, detalla Garcia.

“Tenir formació és bàsic per ser capaç de prendre bones decisions”, insisteix. Recorda que el coronavirus i les mesures per frenar-lo han generat un context de volatilitat i “molta incertesa”, i que probablement no es tinguin clars els objectius que es volen assolir. Malgrat tot, recorda que hi ha fórmules com l’ús del mètode Canvas i les eines de gamificació que sense necessitat d’inversió poden permetre dibuixar diversos escenaris, i a partir d’ells es pot treballar en una bateria d’accions. “Quan tens coneixement tens més elements per poder prendre decisions més a prop de l’encert per a tu”, insisteix la directora de l’escola, la qual fins a finals de maig està immersa en una altra iniciativa en va en aquesta mateixa línia: les sessions digitals (webinars) de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya sobre cap a on es dirigeix l’enoturisme davant l’impacte del coronavirus i les estratègies per afrontar-ho.

La Wine Business School es va crear com a fundació fa una dècada. Va sorgir pensant en les petites i mitjanes empreses del sector vinícola que els cal tenir equips preparats per a la gestió, però que no poden assumir un MBA en una gran escola de negocis. Garcia recalca que la seva voluntat és “ajudar el sector vitivinícola a l’eficiència en la gestió”, de manera que el postgrau combina part de la gestió de l’empresa vitivinícola i de coneixement de tots els processos que fan falta des que es decideix plantar una varietat de raïm fins que es té el vi acabat i cal sortir a vendre’l. Un dels aspectes on es fa més èmfasi és en com crear valor en un vi. A més de ser capaç de veure’n les característiques organolèptiques, es tracta de saber respondre a preguntes com ara “per què un vi italià ha sigut capaç de posar-se al mercat a 200 euros”, exemplifica. La resposta podria no ser, o no limitar-se només, que es deu a la qualitat.

El curs s’estructura en una desena de mòduls centrats en aspectes de la gestió, estratègia i finances, el màrqueting, la comercialització, la producció del vi, l’anàlisi sensorial i la cultura vitivinícola. Entre el professorat Garcia destaca que compten amb experts com Xavier Ybargüengoitia, qui durant molts anys va ser CEO d’Estates & Wines (Moët-Hennessy Group), i amb el qual s’incorporen casos pràctics, s’analitza el procés continuat del producte a l’empresa i les necessitats que s’han de pensar per col·locar-lo de manera efectiva en el mercat. També subratlla la participació d’Alícia Estrada, periodista de vins i directora de màrqueting i comunicació de GEBTA (organització empresarial focalitzada en els viatges d’empresa), la qual en el postgrau aborda la comunicació i comercialització a través d’internet, quelcom que ha adquirit especial rellevància a causa del confinament i tancament de gairebé tots els punts de venda i consum de vi físics pel coronavirus.

Una incertesa que recorre l’àmbit de la formació és de quina manera es podrà començar el curs a la tardor en cas que el coronavirus encara segueixi condicionant la vida. Garcia detalla que el postgrau s’imparteix en una aula de més de 90 metres quadrats de la seu de l’escola a Vilafranca del Penedès, de manera que garanteix que les classes es faran “amb tota seguretat” respecte a les mesures higièniques que calgui aplicar. Remarca que el postgrau funciona amb Moodle, una plataforma digital de suport a la docència, i que si fos necessari podrien fer l’activitat digital més intensiva. Garcia afegeix que la Universitat Rovira i Virgili atorga beques i que el curs pot ser bonificat.

Aquesta formació l’han cursat des d’un perfil que venia de la banca i ara treballa en exportació de vins i màrqueting, a qui ja tenia vinya a casa i volia començar a elaborar, o qui necessitava reciclar-se. El postgrau és el centre de l’oferta formativa que ofereix la Wine Business School, però no es limita a aquí. Entre altres àrees de treball figuren el canvi climàtic, la sostenibilitat, l’exportació o la normativa per estar al dia de la fiscalitat, però per ara no estan oferint cursos específics d’aquestes temàtiques. El motiu és que han engegat un estudi per veure quines són les necessitats que tenen les empreses i, a partir del resultat, proposar noves formacions. Podrien idear-se fins i tot en funció de cada territori català i les seves necessitats. Per a Garcia, és essencial estar adaptat “a la realitat de cada territori i de cada sector”.

____________________

Fotografies de Maria Rosa Farré.