“Hem arribat al punt de reivindicar l’actualitat d’allò antic”

El Vermut de Falset guanya visibilitat amb la nova imatge recuperant l’estil modernista que lliga amb l’arquitectura del celler i la història centenària d’elaborar vermut

Va dir el prestigiós cuiner David de Andrés que el de Falset “es un vermut que es un espectáculo”. I, a continuació, encara que no sigui políticament correcte, va escriure a: “Está rico de pelotas”. Tot seguit, afegia a l’article: “Es elegante de veras y tiene el punto justo de dulzura con un contraste entre acidez y amargor fetén”.

No és ni el primer ni l’últim que queda corprès per un vermut que va camí dels 100 anys d’història, els que ja ha superat el celler on s’elabora: la Cooperativa de Falset Marçà. Amb raïms de garnatxa blanca i macabeu, 120 herbes aromàtiques amb essència del Montsant i bocois de fusta amb mares de qui sap quants anys, s’obté un producte admirat i estimat que ara vol fer un pas més per fer-se visible entre la multitud, en un moment en què la imatge sembla que ho hagi de dir tot.

20161123_122040“Teníem ganes d’actualitzar la imatge, de donar un nou aire amb tots atributs i valors que té el nostre vermut. El fem en un celler modernista i la tipografia de les noves etiquetes ho recorda. L’època modernista i les tines de fusta molt antigues amb mares velles són el nostre buc insígnia”.  Ho explica Ferran Vidilla, responsable d’enoturisme del celler. I afegeix: “No volem explicar tant que elaborem amb les varietats autòctones –garnatxa i macabeu- i que fem la maceració amb fusta, com la història, d’on ve el vermut i com el preservem. Fer saber que hi ha 100 anys de perseverança i que aquí, malgrat els alts i baixos del vi aromatitzat al llarg del temps, no s’ha deixat d’elaborar mai”.

La Cooperativa de Falset Marçà compta amb dues referències. El blanc, és “qüestió de fidelitat” diu Vidilla. “Pura artesania, fet de la mateixa manera que els avantpassats, amb les herbes que només nosaltres coneixem, deixant-lo reposar durant tres anys i embotellant-lo a poc a poc sense buidar mai els bocois centenaris on fa la criança”, segueix descobrint. El resultat són aromes mediterrànies, fruit del bon assemblatge entre la recepta original de 1912 i la base de garnatxa blanca i macabeu. El negre és “un vermut únic i molt nostre”, adverteix el responsable d’enoturisme. Ferran Vidilla reconeix que “durant 100 anys no hem canviat res. Elaborem amb garnatxa i carinyena i un punt de syrah, amb herbes aromàtiques i bótes històriques que li confereixen un aroma únic. La criança es fa en bótes de 225 litres durant tres anys i el resultat és un vermut intens, equilibrat i de vi negre”. El periodista belga, François Monti, autor de “El gran libro del vermut” explica en aquest sentit que “las tinas no atorgan sabor, pero sí permiten una mejor integración de los gustos e influyen sobre el color de los vermuts”. Acaba el seu escrit sobre Falset dient que la seva producció limitada és “una razón más para aprovechar cualquier oportunidad que se presente de descubrir estos vermuts muy particulares”.

_MG_6187Totes dues referències tenen una producció limitada. “No som una fàbrica de vermut sinó un celler que elabora vi i volem mantenir els estàndards de qualitat, així que la producció de vermut no pot créixer però sí que volem augmentar la visibilitat, donant una nova imatge al producte. Tenim un vermut de criança que no és escandalosament car i el volem exhibir amb orgull, la nostra missió és aquesta i en cap cas inundar el mercat”, reflexiona Vidilla.  Amb la nova imatge, el Vermut de Falset vol conquerir nous espais o guanyar pes en els que ja hi és. “El nostre vermut té un color singular que el fa força diferent de la resta, aquest color ambre, ja és un tret d’identitat, però reconeixem que cada vermut té els seus matisos. El de Falset és fet amb varietats autòctones i més de 100 herbes i espècies. No s’ha modificat ni un dit la fórmula, ni les tines de fusta…. Tots aquests atributs li donen un punt de singularitat”.

_MG_6201El vermut de Falset no només és conegut als bars i places de Falset, Tarragona o Barcelona, també al celler durant les visites enoturístiques juga un paper fonamental. Els visitants, quan hi entren, veuen els dos bocois centenaris i per això “el primer que veu i beu el visitant és el vermut” explica Ferran Vidilla. “És la punta de llança a l’hora d’explicar la Cooperativa. Els donem un tastet i els fem somriure amb les explicacions. Com a espai de benvinguda, va molt bé tenir l’escenari d’elaboració a la vora”, comenta. De cara a l’any vinent, el vermut podria guanyar pes en l’enoturisme, però encara és aviat per revelar el secret que promet ser molt dolç. No obstant, actualment, segons Vidilla, “ja té prou autonomia i reconeixement durant la visita”.

El de Falset és un vermut fàcil de trobar a les agrobotigues de Falset i Marçà, però també a la botiga online www.etim.cat i a les especialitzades de Tarragona i Barcelona. Algunes, fins i tot, disposen d’ampolles de vidre de disseny serigrafiades amb la nova tipografia d’estil modernista que conviden a fer un glop d’història.

“Les hem dissenyat per la botiga i la restauració, posant èmfasi en la manera de fer el vermut. És important reiterar que és vi de la cooperativa, del raïm que els socis veremen, dels pagesos de la comarca… És clarament denominació d’origen del Montsant”, afegeix Ferran Vidilla. “Hem arribat al punt de reivindicar l’actualitat d’allò antic i en aquest sentit la contraetiqueta és una invitació a beure i a gaudir d’un aliment que està fet i pensat per passar-ho bé”:

“D’un celler modernista, d’unes bótes centenàries, només en podia sortir un vermut únic. No és la garnatxa blanca, ni el macabeu, ni les aromàtiques, el que assaboreixes en cada glop, sinó la meva història. Serveix-me ben fresc! Salut i bon vermut”.

Per prendre’l, Ferran Vidilla recomana “tastar-lo a pèl, com nosaltres el servim a les visites, ben fresquet i sense cap condiment, perquè ja té prou riquesa de matisos com per haver-n’hi d’afegir més”. Però està clar que l’elecció última és del consumidor, com també l’acompanyament. En el cas del Vermut de Falset, sempre hi van bé unes escopinyes, unes olives arbequines i si es vol unes patates xip.

_MG_6185Que beure vermut sigui per fi modern, ha portat a  l’equip de la Cooperativa de Falset Marçà a celebrar dues edicions de la festa “Aquí te pillo, aquí vermutillo”, omplint de música i beure les instal·lacions del celler modernista, obra de l’arquitecte Cèsar Martinell. De cara a l’hivern no hi ha programades activitats amb vermut a l’aire lliure, però Ferran Vidilla avança que “pensarem en altres espais que n’hi ha i de singulars per seguir fent activitats que lliguin la música i l’hora de fer el vermut. Perquè el vermut s’ha de prendre en moments de felicitat, de tranquil·litat, de relax, de diversió i de festa…”.

A l’establiment Calaix de Sastre de Falset, situat a la plaça de la Quartera,  ho tenen clar: “Vermut de Falset, lo millor del món”.  I Ferran Vidilla insisteix: “És que el fem nosaltres i fa 100 anys que s’ha estat elaborant al celler. Sabem que les coses són difícils de perdurar en el temps, però estem aquí i està sent molt ben valorat. A la gent li agrada, el gaudeix, i això juntament amb la història, ens fa diferents”.

François Monti “El gran libro del vermut”, de Ediciones B
“Si los cambios legislativos y las evoluciones del gusto se han llevado a muchos elaboradores tradicionales de vermut, la vuelta de esta bebida a la moda nos permite recuperar una producción que nunca se había abandonado del todo pero que no recibía la atención de los medios. Uno de los productos más interesantes de esta categoría son los dos vermuts de la Cooperativa Falset Marçà”

Esther Bachs “Guía del vermut”, de GeoPlaneta
“En el año 1919 empezaron a elaborar un vermut que a día de hoy sigue fiel a su fórmula original, manteniendo las mismas proporciones e ingredientes, y en sus barricas se conserva parte de la madre original, del primer vermut que ya se produjo. De sus vermuts, el “naranja” fue uno de los ganadores de los Premis Vinari 2015 y el “negre”, tras recuperarse la fórmula original, vuelve a producirse después de un paréntesis de 50 años”

______________________________

Fotografies: Carlos Henao i Cooperativa de Falset