

Un fet extraordinari en el món de l’empresa, de la comarca i en el món social. Una estructura que aplega més de 200 persones va aconseguir seguir funcionant mentre canviava el seu model de negoci. Va aconseguir salvar tots els llocs de treball, diversificar millor l’empresa, créixer en els anys propers a la reconversió i mantenir l’equilibri entre l’empresa social i la viabilitat econòmica.
Un exemple fonamentat en els models diferents d’entendre l’ocupació, l’empresa, la relació entre treballadors i la forma de gestió de l’activitat empresarial, que cal tenir molt en compte, tant a la comarca, en particular, com en el nostre futur col•lectiu, en general. Aprodisca van aconseguir fer el canvi perquè era l’única sortida que tenien, no hi havia alternativa. Si no es donaven feina ells ningú més els en donaria. No podien tornar enviar a casa les persones que havien aconseguit reinserir-se laboralment durant tants anys. Era un moment de caixa o faixa. I només hi havia un camí. Seguir.
D’aquesta història, es poden treure moltes conclusions i traçar paral•lelismes amb la situació social que vivim actualment. És moment de fer aquest canvi de mentalitat, de construir nous models d’empresa, cooperativa, democràtica, amb les arrels posades al territori, que doni un valor afegit als treballadors, a la societat. Treballar de veritat en favor del territori i la seva gent. No podem deixar en mans de no sabem qui de no sabem quin país el nostre futur ni el de les properes generacions. Hem d’agafar el timó de la nostra economia i dels nostres recursos. Altrament, haurem de seguir sotmesos a les conseqüències del model emprat fins ara, que podem llegir diàriament, sentir a la televisió, als diaris, etc. i veure-les en el nostre dia a dia a qualsevol cantonada dels nostres carrers o en qualsevol membre de les nostres famílies.
No podem dependre d’empreses estrangeres que en qualsevol moment poden marxar, deixar a l’estacada tot un territori, tot un grapat de persones i famílies. Hem d’apostar per sectors que, a mitjà i llarg termini, donin estabilitat, feina i un progrés real a la nostra societat. La societat, els consumidors, tenim més poder del que ens podem pensar. Hem de ser molt conscients a l’hora de comprar un producte en un lloc o en un altre. Parar-nos a pensar deu segons que comporta la nostra actitud de compra, a qui afavorim i com ens pot retornar a nosaltres, al nostre entorn, aquesta despesa. Hem de fomentar la cultura dels productes de proximitat i de l’economia productiva amb valors socials.
No podem oblidar tampoc, l’altre gran ensenyança d’aquesta història, la necessitat de gravar-nos en el nostre ADN la idea de renovació constant, d’evolució, de moviment, de transició i adaptació als canvis, d’obertura de mires i començar de nou quan calgui.
Com diu la Carme:
“Hem de saber veure el canvi. Quan hi ha una necessitat no veus l’opció de fracassar”
[Leandre Romeu]