Agrobotigues

Si fem un tomb per la comarca, en la majoria de pobles ens anem trobant al costat de la majoria de les antigues cooperatives uns establiments que sobresurten, que es diferencien de l’edifici principal. Molt cops són edificis nous, ben condicionats, que han sigut arranjats aquests darrers anys i que s’utilitzen per el que s’anomenen agrobotigues. Segons un estudi de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya de l’any 2004 que descrivia i analitzava la situació actual de la comercialització minorista a les cooperatives agràries definia els punts de venda cooperatius com a: establiments de venda al detall on s’ofereixen productes apreciats i valorats per les seves característiques, preferentment d’origen cooperatiu, que proporcionen una seguretat comercial a l’entitat promotora perquè estan orientats a la satisfacció de les necessitats d’un consumidor específic. Els productes que s’hi comercialitzen són principalment d’alimentació, trobant-se també de jardineria, alimentació animal, estris, eines agrícoles, adobs, fitosanitaris.

Les agrobotigues s’estan convertint en una alternativa de venda i de consum per a molts pagesos, productors i consumidors conscienciats arreu del país. Aquesta última dècada se n’han anat creant moltes arreu del territori. Principalment en comarques lleidatanes com l’Alt Urgell, les Garrigues, el Pallars Sobirà i en comarques tarragonines i ebrenques com el Tarragonès, el Priorat, la Terra Alta, l’Alt Camp, el Montsià, la Ribera d’Ebre i a la Conca de Barberà.

A la comarca en podem trobar a Montblanc, l’Espluga de Francolí, Sarral, Barberà de la Conca, Blancafort, Solivella, etc. La majoria d’elles tenen molts punts en comú. Són el punt de venda minorista del vi que produeixen al seu celler o cooperativa. A més venen vins d’altres poblacions. Però no només són el punt de venda de vins i caves sinó que s’hi poden trobar molts altres productes fets a la comarca o al país com oli, fruits secs, melmelades, embotits, pasta, conserves, etc.

El comerç de proximitat, dels productes de la terra, que representen les agrobotigues s’està constituint en un referent clar en aparadors, on el viatger d’oci sap que pot trobar els productes locals i de vegades, fins i tot, altres productes de qualitat fruit de “l’intercanvi” amb diferents productors i/o elaboradors. Esdevenen una formula alternativa de comercialització sobretot en el cas de productes locals que no s’elaboren amb la suficient quantitat de producció com per arribar a la gran distribució.

Actualment el debat que s’està produint en el món de les agrobotigues, es troba en potenciar les unions o col·laboracions entre elles per vendre més productes o oferir cada una els productes que té a l’abast i prou i sobretot com regular i definir els volums de venda i producció. De l’astúcia i el saber fer dels gerents d’aquestes entitats en dependrà en bona part el creixement i l’èxit d’aquest model. A part de les agrobotigues més tradicionals trobem la botiga virtual de venda de vins i caves de la comarca. Des de la pàgina web: http://www.vinumconca.cat/ podem comprar la majoria de marques de la Conca de Barberà amb l’avantatge que es pot adquirir des de qualsevol punta del món i sense haver de desplaçar-se. A més, posiciona la nostra DO en el món de les xarxes i la venda virtual. Facilita la exportació i la internacionalització dels nostres productes.

Una altra de les agrobotigues que ens trobem a Montblanc és la de la gent d’Hortus Aprodiscae. Hortus Aprodiscae és un projecte agroalimentari ecològic dedicat al cultiu, l’elaboració i la venda de productes i menjars ecològics en el que hi treballen persones amb discapacitat intel·lectual, malaltia mental i/o amb risc d’exclusió social. Tenen una botiga oberta al C/ Josep M. Poblet, 1 de Montblanc i a més distribueixen els productes en diversos establiments de la comarca i de fora.

El futur passa per les agrobotigues. A Montblanc dins el projecte de remodelació de la cooperativa agrícola hi ha la intenció de fer l’agrobotiga més gran i complerta de Catalunya segons paraules de l’alcalde de Montblanc, el Sr. Pep Andreu. En els propers temps veurem com es concreta aquest projecte, quina dimensió agafa i quina repercussió té sobre l’economia local de tota la comarca i el turisme.

A part de l’aposta governativa o empresarial, perquè aquest tipus de venda agafi el pes que li pertoca passa inevitablement per una conscienciació de tota la ciutadania a l’hora d’anar a comprar i decidir on van a parar els diners que nosaltres decidim gastar. Aquesta conscienciació necessita d’una dosi alta de voluntat ja que les facilitats i l’establiment continu de grans superfícies a la comarca com el cas de Mercadona no ajuden gaire en aquest sentit. Per tant, caldrà seguir fent pedagogia i mirant més enllà del cèntim amunt o avall, de la rendibilitat immediata i fer costat a qualsevol iniciativa que afavoreixi els productes locals, les botigues autòctones, el comerç de proximitat i l’economia del territori i pel territori.

[Leandre Romeu]