
Aquest article l’insereixo enmig dels dos titulats «Què és turisme cultural?» i lliga amb un dels darrers paràgrafs de l’últim que vaig publicar:
“El Parlament Europeu va prendre la decisió de nomenar 2018 any Europeu del Patrimoni Cultural i l’Agència Catalana de Turisme va tenir l’encert de tematitzar el 2018 com a Any del Turisme Cultural. D’això en parlaré en el proper article.”
Ho faré, doncs, des de l’òptica de Montblanc, per veure com una destinació que fa del turisme cultural la seva raó de ser pot aprofitar aquesta coincidència.
En el Pla d’Accions de 2018 de l’Àrea de Turisme de Montblanc es contemplen una sèrie d’actuacions que tot seguit repasso breument. Comprovareu que es tracta d’adaptar el que habitualment ja es fa i intentar aconseguir una major visibilitat de Montblanc en un any en el qual l’Agència Catalana de Turisme i la resta d’ens encarregats de la promoció turística estaran més sensibilitzats per potenciar allò que és el nostre dia a dia.
Per fer-ho més entenedor he dividit l’article en tres grans apartats: la comunicació, els esdeveniments i les visites guiades.
La comunicació turística
Des de l’any 2014 la marca Montblanc Medieval es projecta a les xarxes de forma regular. Hi ha tres xarxes en les quals s’hi incideix especialment. Són Facebook, Instagram i Twitter i sempre amb l’etiqueta #montblancmedieval
Des del primer dia de 2018 s’acompanyen tots els posts i fotografies amb l’etiqueta #AnyTurismeCultural perquè ens ho creiem. Així de senzill. Si esperem algun retorn per part de l’ACT o de l’efemèride en sí, abans nosaltres ja hem aportat el nostre granet de sorra. Si consulteu les publicacions aparegudes fins ara a les tres xarxes amb aquest hashtag Montblanc és la destinació turística més activa.
També en els correus electrònics que enguany envia l’Oficina de Turisme s’ha incorporat el logotip de l’Any del Turisme Cultural en la signatura.
L’organització d’esdeveniments
El calendari festiu i d’esdeveniments de Montblanc és ple de propostes de tipus cultural i tot seguit us en fem un petit repàs.
2018, Capital de la Sardana: tot l’any hi haurà activitats en motiu d’aquesta efemèride que lliga perfectament amb l’Any del Turisme Cultural. Al tradicional Aplec de la Sardana a començament de juliol i a les ballades de les festes de Sant Maties i de la Serra s’hi uniran activitats tot l’any.
#Safrània365: és la transformació de l’esdeveniment enogastronòmic que tenia lloc al novembre i que passarà a ser una programació tot l’any d’activitats al voltant del vi, el cava, el vermut, els productes de proximitat i la gastronomia local i comarcal. En definitiva, cultura.
La Vila del Llibre (24 i 25 de març): segona edició d’aquesta trobada farcida de propostes relacionades amb la literatura i que suposa l’estrena de novetats editorials un mes abans de Sant Jordi.
La Setmana Medieval de la Llegenda de Sant Jordi (del 20 al 29 d’abril): la festa de recreació històrica més antiga de Catalunya arriba a la 31a edició. És l’esdeveniment que atrau més visitants a la comarca al llarg de l’any i esdevé el gran aparador dels atractius del territori.
Brickània i Clickània (juny i octubre): els festivals dedicats al món Lego i Playmobil arriben a la 4a i 11a edició, respectivament. En ambdós esdeveniments es realitzaran diorames on el tema de la sardana i del turisme cultural hi siguin presents.
Festes Majors de Sant Maties (al maig) i la Serra (al setembre): amb mostra de folklore tradicional local i trobades on el visitant gaudirà de la varietat d’elements arrelats al país.
Terrània (del 28 al 30 de setembre): la 16a edició del Festival Internacional de Ceràmica de Montblanc projecta la vila arreu d’Europa. Atrau milers de visitants que troben una mostra de gran qualitat de ceramistes artístics de diversos països. A més, es poden familiaritzar amb les tècniques ceràmiques i participar-hi activament.
Visites guiades
En ocasió de l’Any del Turisme Cultural s’amplia l’oferta de visites guiades a Montblanc. A partir del mes de setembre es podrà triar entre un ventall de propostes de recorreguts de natura que donaran valor al patrimoni natural i arquitectònic que ofereix el municipi més enllà del nucli urbà i d’aquesta manera es posarà en valor la xarxa de camins, senders i corriols.
A més, conjuntament amb els Guies de Montblanc s’ha elaborat un calendari de formació per tal de seguir millorant el servei i garantir-ne la màxima qualitat. És a dir, s’ha entès l’Any del Turisme Cultural com una oportunitat per consolidar la imatge i el prestigi de la destinació.
Per acabar ens podríem preguntar de què servirà l’Any del Turisme Cultural a Montblanc. Què se’n pot esperar? I la resposta és impossible de donar ara mateix en termes quantitatius.
Com a destinació, es tracta de treure profit al fet que es posarà el focus sobre els elements al voltant dels quals gravita tota la política turística de Montblanc. Ho faran els ens encarregats de la projecció de les principals marques turístiques, hi haurà fòrums de debat que en parlaran, línies de formació que hi incidiran, eines de comunicació que en faran referència,… Per tant, es tracta d’estar preparats per aprofitar-ho.
I, modestament (o no), a Montblanc creiem estar preparats per aquest 2018, Any del Turisme Cultural.
______________________________
Amb la col·laboració de: