Espai del vermut Vermut

De “vi selecte” al còctel “Maria Antonieta”

19078676438_5cae5956b1_o
Ruth Troyano
Escrit per

Els meus amics editors, en Jaume i la Magalí, saben que m’agraden els llibres. I el vermut. Per això en l’última trobada van tenir el gest de regalar-me “Sabor de España” de Salvador Trullols que dedica més d’un capítol a parlar-ne. I comença així:

Salvador Trullols 2“Entre todas las bebidas que se usan como aperitivo, el vermut descuella tanto por su difusión, como por las importantes cantidades que del mismo se consumen”.

És l’any 47 i l’edició s’imprimeix a Catalunya, a Igualada per bé, amb pròleg del doctor Buenaventura Bassegoda. “Un libro de positiva utilidad” destaca la premsa. I el capítol referit al vermut és un viatge fascinant per l’anomenat “aperitivo y estimulante higiénico”, que és com era considerat el vi aromatitzat a mitjan del segle XX. En recomano la lectura, si es troba l’exemplar, però com que la saviesa i la clarividència cal compartir-les, aquí van alguns destacats:

Salvador Trullols 1– “El vermut no es otra cosa que un vino selecto, aromatizado con hierbas o vegetales de propiedades estimulantes y tónicas”.
– “El vino debe ser de excelente calidad, añejo, sano y límpido, par que ofrezca todas las garantías de ser un buen disolvente de las sustancias vegetales y para su buena conservación”.
– “En todas estas plantas se busca, además de su sabor y perfume, una serie de propiedades suavemente estimulantes del aparato digestivo, para cumplir la misión de despertar el apetito y ayudar luego la digestión. Por esto el vermut es el aperitivo enológico por excelencia”.
– “La elaboración de un buen vermut es bastante más complicada de lo que parece y requiere abundantes elementos de técnica, instalaciones y capital, que no están generalmente al alcance de los pequeños productores”.
– “El vermut bien elaborado es una bebida excelente, de sabor delicioso y de positivas cualidades…”.

Salvador Trullols 3L’article acaba ressaltant que les cases especialitzades en l’elaboració de vermut han optat per envasar-lo en ampolles de ració individual que fugen d’una elaboració ordinària i defectuosa i que conviden el consumidor a “saborear un buen vermut que sale directamente de la bodega del productor, con toda la virginidad del origen y que indudablemente le hará mejor provecho y dará mayor satisfacción que otras bebidas exóticas, porque el vermut es hijo de los rubios racimos de nuestras viñas”.

Avui, per sort, la literatura del vermut creix però potser hi trobem a faltar aquesta exhaltació del beure per qüestions moral o de legalitat. En tot cas, els nostàlgics podem refugiar-nos en lectures com aquesta que ens fan veure la importancia del vermut temps enrere. I de la manera que els professionals en parlaven i en gaudien. El capítol es tanca amb un “la carne pone carne, el pan pone panza y el vermut, guía la danza”.

La música s’ha convertit per altra banda en el company de viatge inseparable del vermut. A Falset ho saben bé i per quart any consecutiu coincidint amb la Fira del Vi organitzen el Vermusic & Coop. El d’aquesta edició serà dissabte 5 de maig a les 12h a la plaça del celler amb el grup Strombers de Cardona, una banda “sense pretensions que organitza jam sessions per passar-ho bé”. També hi haurà la Pepito Bravo food truch.

08.18-strombers-05-001El vermut amenitzarà la festa, com també ho ha farà en dues o tres altres sessions de primavera i d’estiu que es programaran en horari de migdia i tarda al celler. L’any passat el Vermusic & Coop amb el grup Gertrudis va ser tot un èxit d’afluència. L’accés és una vegada més lliure i només s’han de comprar els tiquets del beure. “És la beguda típica i característica de Falset”, explica el responsable d’enoturisme de la Cooperativa Falset Marçà, Ferran Vidilla. I afegeix: “Per això hem tornat a signar un conveni amb l’Ajuntament per repetir l’Any del Vermut i fomentar-ne tant la imatge com el consum responsable”. L’ampolla transparent amb lletra modernista ha esdevingut l’obsequi per a tota personalitat que fa una visita institucional a la capital del Priorat. Des del celler cooperatiu preparen novetats de cara als propers mesos en relació al vermut, amb la vista posada al 2019 que es commemora el centenari de la construcció de l’edifici modernista de Falset, obra de l’arquitecte Cèsar Martinell.

Mentrestant, la voluntat és mantenir els concerts vermut amb música electrònica i seguir donant visibilitat al vi aromatitzat durant les visites enoturístiques programades. “Per la Fira del Vi el vermut tindrà un estand diferenciat del dels vins de la Cooperativa i després el reciclarem per al celler. Volem que les bótes tinguin més presència i també identificar les espècies, botànics i herbes que fem servir en la maceració”, diu Vidilla. El de Falset en reuneix més d’un centenar en una fórmula que, com passa sovint, és secreta i es manté a resguard dels mateixos socis. Només l’enòloga la coneix. Per altra banda, el canvi del disseny de l’ampolla que la Cooperativa va fer fa més d’un any, els ha funcionat molt bé a nivell comercial. “Està consolidadíssim”, rebla Ferran Vidilla, conscient que actualitzar la imatge ha servit per atraure nous públics i gent més jove al consum del vermut de Falset.

Olave imágen 3Oratvin SL celebra, per la seva banda, haver entrat a formar part del grup de promoció que lidera l’empresa Reus Promoció, amb les marques tradicionals de Vermut de Reus: Yzaguirre, Miró, Iris i De Muller. A Madrid, a Andorra però també per Catalunya – al TNC de Barcelona coincidint amb la fira Vadevermut el 12 i 13 de maig -, el vermut de Reus es promociona en grup i aquesta circumstància, segons Oriol Abella, gerent d’Oratvin, és bona: “Entre tots ens fem costat i acompanyem el consum i li donem un sentit més compacte. Estic satisfet d’haver-hi entrat amb l’Olave Negre”.  Oratvin SL manté l’aposta pel vintage, la vida urbana i el lligam cultural. A la portada del web ha deixat clar que “representa la poesia sensible i intensa del plaer de l’aperitiu”. Un costum que s’ha recuperat a l’Estat espanyol i a Barcelona principalment però que encara no ha traspassat fronteres.  “El 80% del consum exterior està encaminat a la cocteleria i estem en el mateix percentatge que fa uns quants anys enrere. Sí que hem crescut a Cuba, a Austràlia, a Holanda, però el percentatge no és molt elevat.”, explica Abella. “A nivell europeu tothom espera que el consum esdevingui moda, però el concepte cultural que tenim aquí no hi és encara”, dirà. Quant al consum al mercat intern, l’aliança amb la gastronomia ha estat clau: “Els experts diuen que el mercat del vermut no creix però sí que els nous vermuts guanyen per sobre d’altres marques estrangeres que havien estat liderant el sector. Hi ha més socialització, però encara tenim molta feina a fer”, diu el responsable d’Olave Vermouth.

Olave imágen 4El creixement més important de consum en els últims anys ha estat a Barcelona bàsicament perquè és un mercat madur i també extens en número de residents i visitants. “Estem contents del consum dels nostres tres vermuts, també del reserva, però tots els productes nous es posen de moda quan són a l’hostaleria i aquí hi ha un llarg camí a resseguir encara”. Fa pocs mesos que Oratvin SL ha estrenat pàgina web amb l’objectiu de donar més informació al públic i dinamitzar el coneixement de la marca de vermuts que s’elaboren al celler Sort del Castell, al Morell, des de l’any 2014 amb la idea de “modernitzar i popularitzar un nou paladar de vermut, atractiu i lleuger en la degustació”. Oratvin SL ha fet una aposta per diferenciar-se des de que els vermuts Olave van sortir al mercat, marcant nous horitzons i apostant per un vi base de raïm macabeu i una maceració amb prop de 80 herbes aromàtiques i espècies. És un vermut amable per a aperitius que s’acompanyen de marisc i formatges i molt adient per a la cocteleria. El fet que els barmans el seleccionessin com el millor vi aromatitzat als darrers Premis Vinari que organitza el diari digital Vadevi.cat els va donar ales per fer una aposta clara per aquest nou segment. Ho evidencia la nova pàgina web on s’han compartit algunes receptes a cavall entre la cocteleria i l’art, com un Maria Antonieta o Dama Desnuda.

Sobre l'autor

Ruth Troyano

Ruth Troyano

Sóc periodista per la UAB i sommelier i màster en Planificació i Gestió del Turisme Enològic per la URV. Actualment treballo com a periodista freelance dirigint la comunicació d'empreses del sector vitivinícola i de l'hostaleria. Ho compagino amb col·laboracions a mitjans de comunicació com Ràdio4-RNE, Diari ARA Camp de Tarragona, Vadevi.cat, Gastrotalkers.com i LaConca51.cat. Una vegada vaig llegir que "passió és imperfecció" i que "innovació és fer les coses bàsiques ben fetes". Tinc ambdues afirmacions sempre presents en el desenvolupament de la meva activitat professional. M'agrada sortir de la zona de confort, m'atrauen els reptes nous, em motiven les persones sinceres i honestes i crec sincerament que l'actitud sempre va per davant de l'aptitud. El món del vi em va captivar de petita quan el meu avi m'enviava a reomplir el porró a la bóta, pero fins farà uns anys no ho vaig redescobrir i des d'aleshores m'hi he dedicat en cos i ànima. Intento aprendre a diari de les persones que m'envolten i en saben molt més que jo. Com a periodista, m'agrada descobrir les persones, els paisatges i els moments que amaga un vi. També un dia vaig llegir que "Vines, like people, often reach their peak in the face of adversity". Caldrà veure, amb els anys, si es compleix.