Espai del vermut Vermut

Mallorca i Reus, aposta impertorbable pel vermut

foto_170515_cp_ruta_del_vermut_de_reus3_0
Ruth Troyano
Escrit per

“El que no corre, vermutea” vindria a ser la filosofia de La Vermutera. Neix fa dos anys coincidint amb la primera convocatòria dels Premis Vinari del vermut i des d’aleshores que no han deixat de “vestir, distribuir i organitzar saraos amb el vi aromatitzat” a Mallorca. Han buscat la complicitat de gestors culturals inquiets, com l’equip que gestiona Sa Possessió de Son Rossinyol, a la vora de Palma, un entorn màgic, ple d’història i natura que només els vermuters més àvids de bon rotllo saben cercar. És un espai amb encant que es reivindica entre naus industrials; les primeres construccions són del segle XVII, i l’associació que el dinamitza pretén que sigui “un lloc d’expressió d’esdeveniments on puguin aflorar l’espontaneïtat, el divertiment i l’art. Sa Possessió és una il·lusió”. Una declaració  d’intencions que lliga amb el rotllo vermuter, de manera que amb certa periodicitat La Vermutera hi organitza el “Vermut Yeyé”:  música disco i tapes mallorquines (el frit de sípia, el tombet o la coca de ceba caramel·litzada amb romaní del bar Mavi són de llàgrima) amb una carta de vermuts selectes que moltes festes de Catalunya ja voldrien. Montseta de Valls, Cori del Museu del Vermut de Reus, Chappó del Maresme i Turmeon de l’Aragó estan entre els imbatibles… Referències singulars amb denominació d’origen catalana en un alt percentatge que surten a molt bona relació qualitat-preu durant el sarao. El proper “Vermut Yeyé” està fixat pel diumenge 18 de juny i segur que ja s’hi comença a fer cua.

IMG_8326

 

“Volem que els assistents a Sa Possessió coneguin el vermut pel seu nom i que identifiquin l’ampolla i els matisos que aporta cada referència”, explica Xisco Albertí, una de les dues ànimes de La Vermutera, conjuntament amb Alejo Mira. “La nostra filosofia va més enllà de la comercialització del vermut, volem donar a conèixer el producte”. Després de més d’una vintena de festes a Sa Possessió, creuen que ja hi ha un esperit diferent com a mínim a Palma, però queda molt camí per recórrer a Ses Illes. Com que La Vermutera ve del món del disseny i del màrqueting, en Xisco té clar que cal comunicar amb un llenguatge desacomplexat i divertit el món del vermut –  “por el vermut muere el pez” es llegeix a les samarretes que confeccionen. Tenen clar, tanmateix, que cal fer visibles els negocis que fomenten la cultura del vermut. El web de La Vermutera  recull bars, restaurants, llibreries, barres o tabernes, que aposten pel vi aromatitzat a la carta gastronòmica. L’últim fitxatge, informen, és La Vermuteria La Gloria en ple passeig del Born d’Es Molinar. Les cartes mallorquines s’omplen de referències variades de vermut amb ganes de combatre el gust monòton de la cervesa.

Però l’aventura de La Vermutera no s’atura aquí. Encara està en un estadi embrionari però en els propers mesos centraran els esforços en crear un vermut propi amb l’assessorament d’un enòleg amb llarga experiència en el sector. A més a més, obriran un espai multidisciplinar a Palma on hi passaran coses al voltant dels dos mons professionals als quals es dediquen: disseny gràfic i vermut.  “Després de dos anys d’escoltar les persones que tasten el vermut que distribuïm i que ens demanen on comprar-lo, és difícil dir que no tenim espai físic, que som pop-up o itinerants. Per aquest motiu, hem decidit disposar en breu d’un local a peu de carrer, sota l’estudi, dividit en dues àrees diferenciades. Per una banda, es podran comprar i tastar vermuts i aperitius i, per l’altr,a es podrà presentar, xerrar o fer tasts”, explica Xisco Albertí. Segurament que serà un bon espai on presentar el seu propi i no gaire més enllà.

IMG_8331

 

“Assaboreix l’art de viure”

Mentre Mallorca recupera el pols vermuter, Reus, bressol del vermut català, ha vist l’oportunitat de reunir totes les propostes culturals, patrimonials, gastronòmiques i populars en una ruta per incentivar el turisme de proximitat. “Fa més d’un any que hi treballem. Fruït de reunions amb el sector hoteler hem pogut crear la Ruta del Vermut de Reus a través de la taxa turística”, explica Marta Villalta, gerent de Reus Promoció. “La idea és allargar l’estada dels visitants a la ciutat, que hi pernoctin i que tots els sectors i serveis se’n vegin beneficiats: el cultural, comercial, l’industrial”, diu.

Amb l’assessorament de l’empresa Tourislab, a Reus s’ha aconseguit estructurar el producte turístic en destinació. La Ruta del Vermut de Reus la integren empreses elaboradores, establiments de restauració i empreses de serveis de Reus, com ara Còdol i Ans Educació. S’ha editat un catàleg de mà que recull propostes concretes d’activitat (visites guiades, vermuts literaris, tastos comentats) però també esdeveniments populars on el vermut és protagonista (Expovermut, Vermuts Musicals a Cal Massó o la Reus Viu el Vi). “El que volem és que quan el visitant sigui a Reus, trobi sempre alguna proposta enoturística relacionada amb el vermut. Hem estat estudiant experiències d’altres zones vermuteres com Torí, Carpano i Chambery i hem vist el potencial que tenim amb equipaments autèntics i de primer nivell. Amb la ruta treballem el posicionament del vermut com a producte, però també com a experiència, per això recull un ventall extens de propostes i espais emblemàtics que no tenen altres regions productores”, afirma Marta Villalta.

foto_170515_cp_ruta_del_vermut_de_reus2_0

 

La gerent de Reus Promoció avança que aquest 2017 tots els esforços estaran centrats en el vermut i en la seva promoció, a la Costa Daurada i a l’àrea metropolitana de Barcelona, però també s’estudien accions a Saragossa, Madrid i al País Basc coincidint amb la Capitalitat de la Cultura Catalana.  “La Ruta del Vermut no és temporal. Les activitats que recull el programa són estables i hem d’aconseguir entre tots que a Reus sempre hi passin coses relacionades”. Marta Villalta recorda, en paral·lel, que es continua treballant amb la definició de la Indicació Geogràfica Protegida Vermut de Reus “perquè donaria més posicionament i qualitat i faria més potent la marca”, però de moment no hi ha calendari d’abordatge fixat.

Entre els espais que menciona la Ruta del Vermut n’hi ha dos que destaquen per la seva singularitat. El primer és Vermuts Rofes, l’empresa que s’estableix el 1908 al mateix lloc on és avui en dia, a prop de la via del tren per on s’exportava el vermut. L’espai, dedicat a la restauració, disposa de visites teatralitzades i té l’atractiu indiscutible de conservar les tines de fusta imponents on s’elaborava el vermut, entre molts altres materials de la fàbrica antiga. El segon espai és el Museu del Vermut, alçat de nou en un edifici modernista. És propietat de l’empresari Joan Tàpias i disposa d’una col·lecció única al món: més de 5.000 peces relacionades amb el vermut: 1.900 marques de 56 països, 1.400 ampolles, 300 cartells publicitaris, 3.000 etiquetes i centenars d’objectes comercials i decoratius. Des d’aquest mes, la carta del Museu és també una autèntica obra d’art: 118 referències amb alguns dels vermuts més singulars del món.

foto_170515_cp_ruta_del_vermut_de_reus4_0

 

Gaudí, icona del Reserva Edició Limitada

“Thinking about Gaudí” de Xano Armenter és el disseny que lluirà el Vermut Reserva Edició Limitada de Vermuts Miró. L’artista ha guanyat amb un treball minimalista, conceptual i encertadament colorit el I Certamen Miró&Art que organitza l’empresa familiar de Reus en col·laboració amb el Gremi de Galeries d’Art de Catalunya, amb la voluntat de situar el vermut en una nova dimensió cultural. La seva obra ha estat seleccionada entre 46 treballs de 36 artistes diferents, en representació de galeries diverses. La seva és Àmbit Galeria d’Art. “És molt important aquesta activitat per mantenir viu l’art i la cultura. El fet d’inspirar-se en l’obra de Gaudí fa que revisitem l’art del passat”, explicava el conseller de Cultura Santi Vila a l’acte de presentació.

18671026_1039649716138582_6311324242780606479_n

 

El Vermut Reserva de Miró té una edició limitada de 2.000 ampolles, totes elles amb la il·lustració artística d’Armenter, una obra de col·leccionista. El director de Vermuts Miró, Carles Prats, destacava com d’important és que l’empresa privada sigui a prop de l’art i de la cultura. Fins el 25 de juny, al Reial Cercle Artístic de Barcelona es poden veure les obres de tots els finalistes participants, també l’accèssit lliurat al treball de Perico Pastor en representació de la galeria Anquin’s de Reus.

Sobre l'autor

Ruth Troyano

Ruth Troyano

Sóc periodista per la UAB i sommelier i màster en Planificació i Gestió del Turisme Enològic per la URV. Actualment treballo com a periodista freelance dirigint la comunicació d'empreses del sector vitivinícola i de l'hostaleria. Ho compagino amb col·laboracions a mitjans de comunicació com Ràdio4-RNE, Diari ARA Camp de Tarragona, Vadevi.cat, Gastrotalkers.com i LaConca51.cat. Una vegada vaig llegir que "passió és imperfecció" i que "innovació és fer les coses bàsiques ben fetes". Tinc ambdues afirmacions sempre presents en el desenvolupament de la meva activitat professional. M'agrada sortir de la zona de confort, m'atrauen els reptes nous, em motiven les persones sinceres i honestes i crec sincerament que l'actitud sempre va per davant de l'aptitud. El món del vi em va captivar de petita quan el meu avi m'enviava a reomplir el porró a la bóta, pero fins farà uns anys no ho vaig redescobrir i des d'aleshores m'hi he dedicat en cos i ànima. Intento aprendre a diari de les persones que m'envolten i en saben molt més que jo. Com a periodista, m'agrada descobrir les persones, els paisatges i els moments que amaga un vi. També un dia vaig llegir que "Vines, like people, often reach their peak in the face of adversity". Caldrà veure, amb els anys, si es compleix.