Espai del vermut Vermut

Literatura, expansió i reivindicació dels orígens

ambient
Ruth Troyano
Escrit per

“I Carles Prats, amb l’entusiasta col·laboració dels integrants de l’empresa, com de la seva encantadora filla Laura, ha aconseguit que Miró, a l’infinit i més enllà acabi sent del tot imprescindible”

Josep Bages Gispert descriu al director de Vermuts Miró de Reus, Carles Prats, amb aquestes paraules al llibre que acaba de publicar amb Jordi Romero, editat per Cossetània. “Fot-li que és de Reus” és una radiografia humana i entranyable de 100 ganxets i ganxetes imprescindibles: “per donar i per vendre”, remarca el subtítol del llibre. I el món del vermut hi té dues entrades significades. La de Carles Prats i la de Laura Prats, responsable de comunicació a l’empresa vermutera:

“Però amb l’esclatant redescoberta del nostre aperitiu de capçalera, l’aurèola de Martini al Món de Reus s’ha apagat (…) Prat, filla del directiu vermuter i de mestra amb solera, ha estat capaç de rejovenir la imatge del vermut fruit de la seva pròpia manera de ser, propera, amable i sincera (…) Ella sola, al Mercadal, es capaç de servir a discreció milers de tastos amb el sortidor abillat per a l’ocasió. Un prodigi més del Vermut Miró que no deixarà mai de sorprendre’ns”.

El vermut entra de nou al món literari, en aquest cas de manera col·lateral i per significar la volada  d’un beure que a Reus s’ha fet imprescindible fruit de la tenacitat i empeny d’una família, que ve de lluny. I al costat de la qualitat humana i de la del vermut, que és essencial, a Vermuts Miró hi ha una acció social que dona valor a l’empresa: acaben de presentar el calendari de 2019, editat conjuntament amb la Fundació Mn. Frederic Bara i Cortiella. Tots els diners que es recullin amb la seva venta – que té un cost de 7 euros- aniran destinats a l’entitat, una fundació sense ànim de lucre que desenvolupa accions compensadores i preventives amb la infància, mitjançant programes educatius en temps de lleure, destinats a nens i nenes amb atencions especials i pocs recursos econòmics i socials.   El calendari és un treball del fotògraf Ferran Estivill i del dissenyador Joan Dalmau que recull a cada mes de l’any els elements del seguici festiu de Reus amb els infants de la fundació. El vermut patrocina el vincle humà i social del Lleó, el Basilisc, la Víbria, els Nanos de Reus, la Mulassa, els Gegants de Reus, el Carrasclet, els Cavallets, les Galeres i l’Àliga i convida a somriure durant els dotze mesos de 2019. Amb vermut, encara millor.

juliolOK2

Per altra banda, el Castell del Cambrer de Reus – l’antic arxiu municipal – a la plaça del Castell, acull des de finals d’octubre l’exposició dels cartells finalistes del II Certamen d’Art Vermuts Miró, que es va estrenar al maig al Reial Cercle Artístic de Barcelona amb obres inspirades en l’univers de Brossa coincidint amb el centenari del seu naixement. S’hi pot veure  l’obra guanyadora de Claire James Dupain “Invisible Brossa”, que el jurat va seleccionar per “conjuminar amb gran eficàcia visual l’esperit màgic, enginyós i de sorpresa del poeta i artista amb la celebració festiva i lúdica del Vermut Miró”. L’exposició es pot visitar fins l’1 de desembre, just el mateix dia en què està previst celebrar l’últim concert del cicle Vermúsic, amb l’actuació de Chicuelo a Cal Massó. Serà la primera de les activitats de Vermuts Miró a l’espai cultural reusenc després de la seva reobertura amb nova direcció

A Padró & Co encara assaboreixen els premis que han anat encadenant els seus vermuts abans, durant i després de l’estiu, en diferents certàmens nacionals i internacionals. El Gran Vinari d’Or del concurs que convoca anualment la revista especialitzada Vadevi.cat ha estat per al Reserva Especial i el Vinari d’Or al millor vermut per còctel per al Myrrha Rojo. La cocteleria és precisament una de les línies que explora amb més força la marca amb seu a Bràfim, com demostra la seva participació recent a la fira del Vermut i l’Aperitiu de Cubelles, Cubermut, on el brand ambassador Jordi Vizcarro va presentar el “Brameta”, elaborat amb el Myrrha Rojo, brandi, menta i taronja; el còctel “Royal Devil” amb Vermouth Rojo Clásico i suc de tomàquet – ideal per als migdies – i el nou còctel, encara sense nom, elaborat amb Vermouth Blanco Reserva i el vi Ipsis Chardonnay de Vins Padró, com a principals ingredients.

singapur2018 (1)

Després de Cubelles, Vermouth Padró & Co ha fet parada a Sitges coincidint amb la Festa de la Verema i el Festival Internacional de Cinema Fantàstic. “Van ser dos dies en els quals vam compartir impressions i coneixements amb persones de diferents punts del món, des d’Àfrica, a Alemanya, Sud-amèrica, Anglaterra o Japó”, expliquen des de Padró. En aquest sentit, al web han recollit testimonis dels turistes internacionals atrets pel cinema fantàstic i pel clima mediterani:

“Jo prefereixo beure’l sol, sense gel, com un bon whisky, per poder apreciar millor els botànics” Alan, Sud-Àfrica

“M’agrada més prendre el vermut dins un còctel, barrejant el seu sabor amb el d’altres elements, en una beguda més complexa”, Kai, Japó

padro

En paral·lel a les activitats culturals, Padró ha volgut reivindicar una vegada més l’origen dels vins amb què després s’elabora el seu vermut: “Els nostres vermuts no podrien provenir d’un altre lloc que no fossin les millors vinyes, que han sigut cuidades amb cura durant tot l’any per tal que en recollim el millor dels fruits”. En una entrada al bloc corporatiu, recorden que les vinyes són a la provincia de Tarragona i que la verema ha acabat després de dos mesos d’intensitat, els d’agost i setembre. Les varietats blanques són les primeres que es van veremar “perquè són els  raïms que primer maduren i els que permeten després l’elaboració de vins i mistel·les que són la base dels diferents vermuts”. Padró i Família compta amb 80 hectàrees de vinya propia i la verema prioritàriament es fa de manera manual.

BITER PETRONIA l’altra punta de la península, a Galícia, Vermú Petroni segueix el seu procés d’expansió no només a nivell nacional sinó també internacional. L’enòloga Cristina Codesido, gerent de l’empresa, explica que un màxim de 3 anys volen passar del 15% al 50% de vendes a l’estranger. “Petroni tiene una aceptación muy buena en mercados como Estados Unidos, Japón, Cuba, Panamá y también en la Comunidad Europea, lo que viene a ratificar que la apuesta que hicimos con la variedad, le da fuerza y autenticidad a nuestro vermut. No hay muchas empresas de vermú que muestren sus viñedos y acerquen al consumidor la base principal”, afegirà. De la mateixa manera que Padró & Co., des de Petroni volen donar valor a la vinya i també al procés de vinificació. L’expansió a l’exterior és important, però “continua siendo nuestra cuna y es prioritario no sólo por el volumen de venta sinó por la mentalidad gallega. Sin Galicia no hubiéramos llegado a estar donde estamos. Tenemos un gran sentimiento local, pero somos conscientes que hay que sumar también una visión global y con Petroni trasladamos Galicia al mundo”, dirà Codesido. A l’exportació, Petroni situa els seus vermuts Rojo y Branco a la cocteleria. No obstant, Codesido creu interesant que la cultura que envolta el producte també hi pugui arribar algun dia: “Es un viaje más lento, porque la cultura del vermú no existe en el extranjero. Nos acercamos al mundo a través de la coctelería pero cuando recepcionan de manera tan atractiva el producto, el segundo viaje puede ser éste”.

L’expansió de la marca no està renyida amb la creativitat. A Vermú Petroni tenen a punt de treure al mercat el Bíter Petroni “que vendrá a dar un nuevo movimiento sísmico”, afirma Cristina Codesido. Serà un bíter d’albariño, seguint l’estela del vermut: “El bíter es un producto que es amargo, con mucha personalidad, pero que será también amable y fácil para el consumidor. Nuestro bíter va orientado al consumo directo, no a la cocteleria, y lo situamos en la categoría de productos intermedios, ni bebida refrescante ni espirituoso”.

I l’altra novetat és la join adventure amb la conservera gallega Riscos, la primera que es va instaurar a Galícia. “Vamos a lanzar al mercado mejillones con Petroni. Es un producto muy atractivo, que ya tenemos listo. Cuando lo degustas tiene un matiz cítrico muy marcado. Petroni está presente en este ensamblaje y además Galicia es tierra y mar, y aquí se reivindica esta unión. Es una fusión muy importante, una alianza que nos puede ayudar también a trasladar el eje cultural del vermut dentro y fuera de la región”. Codesido té clar que l’aperitiu está molt vinculat al vermut però també al “momento lata, al tapeo” y aquesta será una nova manera d’afiançar la cultura vermutera.

001_mockup_caja_02

 

“Cuando pensamos en Petroni, pensamos en un súmmum, pero lo esencial es ensalzar la base vínica”, respon l’enòloga quan se li pregunta per l’opció de treballar en un reserva. “Reservas para el vermú no queremos, creo que restaría frescura al producto que es lo esencial. El vermú Petroni funciona y encaja y una de las claves es la frescor bien ensamblada”. No hi ha res com tenir les idees clares i tenir visió de futur.

 

Sobre l'autor

Ruth Troyano

Ruth Troyano

Sóc periodista per la UAB i sommelier i màster en Planificació i Gestió del Turisme Enològic per la URV. Actualment treballo com a periodista freelance dirigint la comunicació d'empreses del sector vitivinícola i de l'hostaleria. Ho compagino amb col·laboracions a mitjans de comunicació com Ràdio4-RNE, Diari ARA Camp de Tarragona, Vadevi.cat, Gastrotalkers.com i LaConca51.cat. Una vegada vaig llegir que "passió és imperfecció" i que "innovació és fer les coses bàsiques ben fetes". Tinc ambdues afirmacions sempre presents en el desenvolupament de la meva activitat professional. M'agrada sortir de la zona de confort, m'atrauen els reptes nous, em motiven les persones sinceres i honestes i crec sincerament que l'actitud sempre va per davant de l'aptitud. El món del vi em va captivar de petita quan el meu avi m'enviava a reomplir el porró a la bóta, pero fins farà uns anys no ho vaig redescobrir i des d'aleshores m'hi he dedicat en cos i ànima. Intento aprendre a diari de les persones que m'envolten i en saben molt més que jo. Com a periodista, m'agrada descobrir les persones, els paisatges i els moments que amaga un vi. També un dia vaig llegir que "Vines, like people, often reach their peak in the face of adversity". Caldrà veure, amb els anys, si es compleix.