Articles a Vadevi.cat Vi

L’epicentre

IMG_9885
Leandre Romeu Serra
Escrit per

El passat dilluns 10 d’abril la DO Terra Alta i la DO Tarragona mitjançant l’associació Cellers Singulars van escollir Barcelona per presentar els seus productes i novetats. Dues jornades que van reunir centenars de persones entre les quals s’hi trobaven tant professionals del sector com mitjans de comunicació, així com consumidors finals. Aquestes dues activitats són només un exemple de les moltes altres que des de fa uns mesos han tingut lloc a la capital del país. I això no s’atura: el pròxim 15 de maig, a les 16:30 h, la DO Alella té previst celebrar una nova jornada al voltant del vi i l’enoturisme al Palau Robert.

En tant que capital i perquè concentra una densitat de població que no és equiparable a qualsevol altre indret de Catalunya, Barcelona ha de ser un punt de referència, el pol d’atracció tant de cellers com de consumidors (locals i estrangers). Barcelona ha de conèixer els productes del territori català i els ha de fer seus; cal que els expliqui i els expandeixi.

Barcelona –i tota la seva àrea metropolitana– configura el mercat més gran que tenim al país. A més, és la destinació que rep més visitants, tant interns com externs. La proposta, per tant, sembla lògica. El vi català ha d’ocupar els carrers, els centres comercials, les botigues i els restaurants de la capital. S’ha de fer present, palpable, visible… Per això, és necessari que, per una banda, les DO, els patronats de turisme i els organismes comarcals del país es desplacin a Barcelona per donar-se a conèixer i per vendre els seus productes. I, per l’altra, fa falta que Barcelona sigui receptiva a aquest objectiu i posi les bases –la infraestructura i els recursos– per tal que això pugui passar.

Cal crear aliances entre els gestors del turisme del país, cal teixir paquets turístics entre els diversos territoris que l’integren. A Barcelona li convé desgentrificar visitants, distribuir-los per les comarques del país per tal d’oxigenar-se, i el territori necessita incrementar la seva activitat econòmica, el seu teixit empresarial i constatar el paper del turisme com a opció de desenvolupament. Cal un pacte de país en aquest sentit, on el vi pot jugar el paper d’element vertebrador, d’element d’unió entre camp i ciutat.

Barcelona, encara que a vegades no en sigui prou conscient, està envoltada de vi. Per una banda, hi distingim les quatre denominacions d’origen més properes, dins de la mateixa província: DO Alella, DO Penedès, DO Pla de Bages i DO Catalunya. I a unes poques hores hi trobaria la DO Conca de Barberà, la DOQ Priorat, la DO Montsant, la DO Terra Alta, la DO Tarragona i la DO Costers de Segre i, finalment, no cal dir-ho, la DO Empordà difícilment des vinculable d’un dels pols turístics indiscutibles de Catalunya com és Girona-Costa Brava.

El turisme és clau pel vi, però el vi també pot ser clau per determinar el tipus de turisme. Un turisme enològic, cultural, interessat en el patrimoni, en la història i en les històries, en les persones… en la línia en què intentava incidir el programa Catalunya Experience de TV3.

El territori s‘ha d’apropar a Barcelona i Barcelona s’ha d’estendre pel territori. És un mercat massa gran i amb massa potencial com per no intentar penetrar-lo. I això és el que estan fent les DO i l’INCAVI, crec que en la bona direcció.

Totes aquestes accions podrien ser coordinades, liderades des de la  Catalan Wine House, un projecte en què fa temps que s’està treballant i que crec podria ser clau per tirar endavant tots els reptes comentats anteriorment. Hem d’aconseguir que consolidar-lo liderar-lo des d’aquesta visió clara de l’aposta per l’enoturisme i el territori.

Barcelona ha de ser l’epicentre d’aquest terratrèmol que s’anomena vi català.

http://elmon.cat/vadevi/opinio/21022/lepicentre

Sobre l'autor

Leandre Romeu Serra

Leandre Romeu Serra

Nascut l’any 1987. Economista. Treballa actualment a la Universitat Rovira i Virgili. Membre de diverses associacions i projectes de la Conca de Barberà.