Espai del vermut Vermut

“Hem de seduir els consumidors perquè s’acostumin a fer el vermut”

15540902_1797314410524519_2944712070179861695_o
Ruth Troyano
Escrit per

Vermuts Padró & Co. sumarà dues noves elaboracions la primavera de 2018, només 2 anys després d’haver tret al mercat una gamma de 4 vermuts tan reconeguda per la crítica com aclamada pel consumidor.

Poc més d’un any de vida ha necessitat Vermuts Padró & Co. per despertar l’interès del consumidor, i reunir una llarga llista de premis nacionals i internacionals en reconeixement a la seva qualitat enològica i artística. Probablement l’experiència del celler amb l’elaboració de vins des de 1886 li ha donat a l’empresa familiar de Bràfim (Alt Camp) les taules suficients per posicionar al mercat un producte modern, atractiu i diferenciador, que casa no només amb l’interès ressuscitat pel vermut i la cultura d’anar-lo a fer, sinó també amb la creativitat i l’estil vintage amb què s’han vestit les ampolles.

“Únics, sofisticats i de disseny atrevit”. Amb aquest eslògan es presenten els Vermuts Padró & Co. El projecte neix la primavera de 2016 amb la idea de conquerir el mercat d’alta gamma i el sector de la cocteleria amb quatre versions diferents de vermut que homenatgen les primeres elaboracions a Catalunya (Rojo Clásico), l’estil balsàmic de Torí (Dorado Amargo Suave), les llargues criances (Reserva Especial) i els aromes cítrics de la Mediterrània (Blanc Reserva). Per la primavera de 2018 ja estan treballant en dues noves elaboracions que s’afegiran a la gamma actual.  La fórmula dels vermuts que hi ha ara al mercat i dels que vindran, com sempre, secreta, però fonamentada en “la fusió dels millors vins i misteles del celler amb arrels i plantes aromàtiques, sumant-hi un procés de producció i d’embotellat molt respectuós”, explica Montse Bové, comercial. “El caràcter personal el confereixen les barriques que acullen el vermut per a la seva maduració, durant aquest temps absorbeixen sabors i aromes que després es revelen com a propis”, explicarà tot seguit. En relació al secretisme de la fórmula, Bové acabarà confessant que només “l’enòleg, un membre de la quarta generació i dos de la cinquena coneixen la fórmula d’elaboració de tots els vermuts al detall, assegurant la seva custòdia i transmissió a les generacions futures”.

Vermuts Padró & Co. neix en un moment dolç, d’efervescència vermutera a Catalunya i al món, però adverteixen des de l’empresa de Bràfim que cal estar amatents: “Creiem que els nous temps que està vivint el sector poden tenir un llarg recorregut si entre tots els que produïm aquest aperitiu vínic som capaços d’elaborar productes de bona qualitat, a preus raonables. Hem de seduir consumidors actuals i als nous, perquè s’acostumin a prendre vermut, amb moderació i responsabilitat. Considerem que els vermuts catalans (i espanyols) no tenen res a envejar als d’altres països i els presentem a competicions mundials per provar que els vins i les herbes estan en el  camí correcte perquè puguin ser ben valorats a l’estranger”.

1494663824-1024x1024

 

Durant 5 generacions, Vins Padró s’ha dedicat a l’elaboració i a l’embotellat de vins i destil·lats i ara el know how familiar i enològic s’han trasllat als vermuts cuidant totes les etapes, fins i tot la de l’embotellat que es duu a terme a les mateixes instal·lacions, a Bràfim. “L’aportació del celler és fonamental – diu Montse Bové – ja que a nivell de matèria prima tenim la possibilitat d’escollir el raïm: macabeu, xarel·lo, parellada i garnatxa blanca de les finques familiars. Amb el coneixement previ de les possibilitats que dóna el vi segons cada parcel·la, el paper del celler mare és fonamental en el resultat final del producte”.

La presentació tampoc s’escapa de la meticulositat. Recuperant vestigis antics, Vermuts Padró & Co., sorprèn amb una caixa de fusta reciclada feta a mà on hi caben les seves quatre unitats. “Està inspirada en les antigues caixes de transport d’ampolles de vi retornables, que s’utilitzaven al celler als anys 60”, diu Montse Bové. Seguint els versos de J.V. Foix “M’enamora el vell i m’exalta el nou”, la fusta harmonitza amb l’atreviment gràfic de l’ampolla. “Les tonalitats de cadascuna tenen a veure amb el vermut que contenen, creant una gamma fàcilment identificable: vermell, blau, verd pastís i daurat càlid”, explica Montse Bové. L’equip de Vermuts Padró & Co. està liderat per Francesc Padró i Ernest Padró (director i gerent, respectivament); Louise Jorgensen (comercial) i Mario García (enòleg).

No ser de Reus, plaça vermutera indiscutible al sud de Catalunya, no és cap inconvenient per a Vermuts Padró & Co. “Pels productors reusencs pot ser un valor afegit, perquè el consumidor té un coneixement de la història del vermut a Catalunya. Ser de Bràfim, del bell mig del Camp de Tarragona, no ens acomplexa en absolut i creiem que aquest fet diferencial ni afavoreix ni penalitza”, afirma amb convenciment Montse Bové.

13029521_1698343507088277_5158770485941778030_o

 

“Pensem que els primers vermuts es van començar a elaborar amb altres especialitats d‘origen vínic com el ranci o el moscatell. I és de l’any 1886 que tenim documentades les primeres transaccions comercials de l’empresa que es refereixen a vins blancs i misteles, que eren transportades amb carros d’animals. La primera i la segona generació de la família tenien una fàbrica d’alcohol i comercialitzaven també esperit de vi – aiguardents – i anissos. I després ja totes les generacions han elaborat vermut conjuntament amb el vi, fins a l’actualitat”, explica amb rigor Montse Bové. Fa 4 anys, Vins Padró va posar a l’ampolla el seu primer vermut sota la marca Myrrha, que mantenen i els enorgulleix. De fet, els va donar la pista de valorar les reserves i soleres de vermut per encarar una nova línia de treball.  Montse Bové explica que “amb la selecció dels vins de collita i l’elaboració pròpia, l’envelliment de misteles i un exhaustiu treball en la selecció d’herbes, flors, escorces i arrels vam treure al mercat l’abril de 2016 la gamma Padró & Co.”.

Quant a la caixa de fusta que presenta els vermuts, Bové recorda: “La vam dissenyar amb l’equip del celler i és una mescla d’aire vintage que recorda la tradició de la beguda amb un atractiu visual més actual”. Formes de fulles i flors d’estil arabesc representen els elements protagonistes del vermut: plantes, flors i espècies, i tanmateix converteixen els vermuts de la família Padró en únics per allò que contenen dins i com s’explica a fora. “La imatge és el seu segell d’identitat”, diu l’empresa. L’estil d’ampolla fuig dels estàndards de vermut com també l’etiqueta que és ovalada i recorda les barriques del celler. “La lletra estil Stencil l’hem recuperat perquè s’emprava per marcar i numerar les bótes originals del celler al segle XIX”, comenta Montse Bové. A Vermuts Padró & Co. van tenir clar que després de vendre’l a doll durant anys –com fins fa 10 anys el vi ranci, la mistela, el moscatell i el vi de missa-, el vestit nou havia d’estar en sintonia amb el producte de dins. “I creiem que ho estem aconseguint, perquè les ampolles agraden molt”, rebla Bové.

Tot té un per què i Vermuts Padró & Co. no ha volgut deixar passar per alt la tradició, sinó empeltar-la en ple segle XXI donant protagonisme a la imatge per seduir nous públics en un món, el del vermut, que vol atreviment. Probablement per això ha presentat un packaging exclusiu per al Rojo Amargo: “Els arabescos d’aquesta ampolla canvien d’aspecte en funció de la incidència o no a l’ampolla de la llum ultravioleta. Si no n’hi ha, destaca la tonalitat coure. Si n’hi ha, s’encenen els colors fluor que fan l’embalatge un reclam visual. Ho presentem amb un estoig cilíndric amb les mateixes estampacions que el converteix en un objecte de regal molt autèntic”, diu Bové.

16300362_1815997465322880_635253674545257048_o

 

Vermuts vs moments

Rojo Amargo. Per als afterwork o els còctels nocturns. Infusionat amb plantes d’alta muntanya, arrels petites i flors molt aromàtiques. Dos anys de repòs en barriques i en acabar la criança s’hi suma una mescla de botànics i una combinació de corteses i arrels de plantes que li aporten amargor.

Rojo Clásico. Per fer la vista enrere, prenent com a paradigma els primers vermuts de finals del segle XIX. Aromes herbacis i medicinals, els que trobem als cellers que despatxen vins i als bars de barri o cafès de poble. Raïms de macabeu i xarel·lo de vinyes en propietat. Després del primer hivern, s’afegeixen sucre i una mescla d’herbes. La base reposa en barriques de castanyer dels anys 60, usades per al transport del vi.

Reserva Especial. Per reviure el Tarragona Clàssic, una denominació que el 1947 va rebre la distinció de vins d’alta graduació com els Oporto, els Xerès i els Sauternes. Base de vi de licor dolç, envellit en foudres de roure de 7000 litres. Al cupatge final s’hi afegeix vi de solera i un toc d’herbes, sempre indispensable.

Blanc Reserva. Per migdies calorosos i capvespres reveladors. Vermut tradicional a base de flors, herbes i espècies, amb aromes cítrics mediterranis. Infusió d’herbes aromàtiques amb pells de cítrics. Després de macerar durant mesos, la mescla s’incorpora a una mistela blanca envellida especialment.

Daurat Amarg Suau. Per a ocasions d’atreviment i seducció. L’artemisa és l’eix central d’un vermut que també reivindica la genciana. Elaboració amb vi base de macabeu per envellir bé i per deixar que l’amargant dels botànics afegits es mantingui.

21462994_1925761494346476_4685167346689614973_n

 

Vi o vermut?

“Creiem que cada vegada més l’hora del vermut és un moment, ja sigui migdia, tarda o nit, un moment en què et ve de gust prendre vermut. També pot ser en format còctel. A nosaltres ens agrada provar el maridatge de vermut i formatges i estem fent experiències en aquest sentit, per veure si el vermut és capaç d’assolir una harmonia perfecta que doni el resultat desitjat i que sigui equiparable al vi tranquil”, reconeix Montse Bové. A Vermuts Padró & Co. tenen clar, però, que la fórmula clàssica no deixarà de funcionar mai: “Prendre el vermut abans d’un àpat. Proposem fer-lo amb olives, patates i encortits.  Hauria de ser una litúrgia a mantenir sempre, perquè precisament les propietats de la majoria de les herbes que conté, són fer venir la gana”.

 

Sobre l'autor

Ruth Troyano

Ruth Troyano

Sóc periodista per la UAB i sommelier i màster en Planificació i Gestió del Turisme Enològic per la URV. Actualment treballo com a periodista freelance dirigint la comunicació d'empreses del sector vitivinícola i de l'hostaleria. Ho compagino amb col·laboracions a mitjans de comunicació com Ràdio4-RNE, Diari ARA Camp de Tarragona, Vadevi.cat, Gastrotalkers.com i LaConca51.cat. Una vegada vaig llegir que "passió és imperfecció" i que "innovació és fer les coses bàsiques ben fetes". Tinc ambdues afirmacions sempre presents en el desenvolupament de la meva activitat professional. M'agrada sortir de la zona de confort, m'atrauen els reptes nous, em motiven les persones sinceres i honestes i crec sincerament que l'actitud sempre va per davant de l'aptitud. El món del vi em va captivar de petita quan el meu avi m'enviava a reomplir el porró a la bóta, pero fins farà uns anys no ho vaig redescobrir i des d'aleshores m'hi he dedicat en cos i ànima. Intento aprendre a diari de les persones que m'envolten i en saben molt més que jo. Com a periodista, m'agrada descobrir les persones, els paisatges i els moments que amaga un vi. També un dia vaig llegir que "Vines, like people, often reach their peak in the face of adversity". Caldrà veure, amb els anys, si es compleix.