Espai del vermut Vermut

El vermut arrela

IMG-20170429-WA0002
Ruth Troyano
Escrit per

Sense pressa, però sense pausa

El món del vermut ha passat de l’efervescència a la serenor. I potser ja li tocava. No vol dir que no hi hagi vitalitat, però sí que és més matisada. Fins i tot alguna empresa catalana ha tret el peu de l’accelerador i ara està en parada tècnica. Malgrat tot, els Premis Vinari del Vermut  que convoca anualment la revista digital Vadevi.cat han tornat l’efervescència al vi aromatitzat coincidint amb la primavera, un temps que convida a sortir al carrer, a compartir sol, conversa i bon veure.

dsc_0048_2

Vermuts Rofes de Reus, un dels espais de la ciutat amb més encant per conservar els antics dipòsits de fusta on s’elaborava antigament el vermut de l’empresa, acollia divendres passat la gala de lliurament dels Vinari, conduïda per l’actor Toni Albà entre bromes i parlaments amables en defensa del consum de vermut català. Dos Déus Reserva elaborat a Cellers Bellmunt del Priorat s’emportava el Gran Vinari d’Or, el màxim reconeixement del concurs en què un jurat professional format per sommeliers, prescriptors, barmans i periodistes ha seleccionat d’entre gairebé 50 referències les més destacades pel seu equilibri i qualitat. Iris Rojo de De Muller, Vermouth Padró & Co. Blanc Reseva i Miró Rojo Fusión s’emportaven l’or al millor vermut en la categoria de blanc, negre i altres estils, respectivament. Mentrestant, la nova categoria creada amb motiu de Reus, Capital de la Cultura Catalana 2017, un premi al millor packaging, va recaure en el disseny modernista del vermut Fot-li de De Muller.  La directora dels Vinari, Eva Vicens, ressaltava d’aquesta edició “el descobriment de noves fórmules que es guarden gelosament en secret i noves iniciatives que demostren que el vermut va més enllà d’una moda”.  

Vermut de Falset, amb Gertrudis

“Ara volo alt” és el títol de l’últim disc de Gertrudis, el grup de música català “amb nom i reconeixement” que va posar la banda sonora al Vermut de Falset per la Fira del Vi, l’últim cap de setmana d’abril. El responsable de màrqueting, Ferran Vidilla, diu que l’aposta va ser un èxit i reconeix que per primera vegada picaven alt en l’elecció musical. “Ens hem atrevit a fer un pas més i fer-nos més grans, amb el vermut com a referència”, explica Vidilla.  “A Falset no aplaudeixen perquè amb una mà aguanten el got de vi i amb l’altra saluden!”, escriu Gertrudis a les xarxes socials. I afegeixen: “En volem més!”.

IMG_20170428_204401_876

La tercera edició del Vermusic & Coop que organitza el celler cooperatiu de Falset Marçà ha tingut una molt bona acollida. “Funciona. No podem dir encara que estigui consolidat, però anem pel bon camí”, explica el responsable de màrqueting. El vincle amb el món musical atreu nous públics al celler modernista i també un target interessant per al vi: gent jove d’entre 25 i 45 anys, un públic familiar que s’apropa al vermut amb ganes de passar-ho bé. “El nostre públic és tothom però sí que aquest segment ens agrada especialment i estem enganxant bé. Busquen estones tranquil·les i agradables amb un vermut pel mig”, remarca Vidilla.

Per aquest motiu, la Cooperativa Falset Marçà es planteja fer més activitats culturals amb l’arribada del bon temps en els espais que s’han habilitat al voltant del celler, a la terrassa de la sala de tast i a la plaça d’accés. “Encara no tenim el programa tancat però tenim clar que hi haurà sessions musicals amb vermut. Seran migdies musicals per reivindicar lo nostre vermut”, diu Vidilla. “Els vermuts ens ajuden a dinamitzar l’entorn del celler i crear vincles i hi apostarem decididament”, sentencia.

20170508_075917

Mentrestant, a Reus, l’emblemàtic establiment gastronòmic Cal Sendra ha decorat l’aparador amb la nova imatge del Vermut de Falset i fins i tot al Mobile World Congress de Barcelona el vermut artesà de la cooperativa es va servir en una sessió tecnològica. A la Cooperativa els bullen les idees amb el vermut però aniran prenent forma de forma progressiva, en paral·lel al canvi d’imatge de la gamma de vins Ètim. De moment, a l’agrobotiga es convida els visitants a endur-se el Vermut de Falset amb les olives La Masrojana, per allò de fer l’aperitiu coherent amb productes de proximitat.  En el marc de l’Any del Vermut de Falset, ajuntament i  celler busquen data per celebrar un cap de setmana del vermut, per al qual demanaran la implicació de les entitats socials i culturals i principalment de la restauració. Aquest any qui no beu vermut, a Falset, és perquè no vol.

 

Turisme del vi al Museu del Vermut

A Reus, mentrestant, ja treballen en la segona edició de la fira ExpoVermut que tindrà lloc entre els dies 15 i 17 de setembre en un format molt similar a l’exitosa primera edició. “Enlloc de vendre entrades amb tres vermuts i tres aperitius, el tiquet inclourà sis consumicions i el visitant podrà triar el que vulgui. Ampliarem també els estands gastronòmics i hi haurà alguna sorpresa més”, explica l’ànima mater de la fira, l’empresari Joan Tàpias, director del Museu del Vermut de Reus.

Mancino Rosso. Infusionat amb 38 botànics, 10 dels quals s’utilitzen per a l’Amaro, amb vi base de raïm Trebbianno di Romagna.

IMG_3052

No només l’ExpoVermut prepara novetats, també al Museu estan d’enhorabona amb el treball ingent que han realitzat en l’últim any. “La carta passarà de 75 referències a 125 i seran, sobretot, vermuts catalans i de regions de l’Estat espanyol que encara no havíem incorporat, com Castella-la-Manxa, Lleó, Astúries, Cantàbria… I també algun nou d’Itàlia com el reserva Mancino que és el més car del món. Ha estat una feina difícil, però ara ja tenim la selecció feta i n’estem molt orgullosos”. Reus esdevé així la ciutat amb la millor carta de vermuts per complexitat, diversitat i autenticitat. Un fet que converteix el Museu del Vermut en un establiment enogastronòmic de primer nivell que ara s’obrirà també a l’enoturisme: “Vista la demanda de visites que rebem últimament, hem decidit crear una oferta regular de visites al Museu, conjuntament amb Reus Promoció. Es podran reservar a través de la nostra pàgina web. “Els oferirem un recorregut guiat, assaborirem un aperitiu amb vermut Cori i oferirem la possibilitat de dinar al restaurant”, explica Joan Tàpias. La seva voluntat és que el món del vermut i les seves històries siguin àmpliament conegudes i que la visita ho afavoreix reunint coneixement i gaudi en un espai únic.

18157083_1304023089678848_5919592169809130390_nEl que està clar és que el Museu ha estat un revulsiu fonamental per a la consolidació del vermut com a fet cultural a Reus i més enllà, però també per recuperar les velles històriques que amaga el vi aromatitzat i el seu vincle estret amb Reus. “Aquest és l’anunci d’un diari que vaig trobar fa temps remenant… I hi ha dues coses interessants a remarcar”, explica Joan Tàpias referint-se a la imatge. “La primera és que el 1872 ja hi havia vermut a Barcelona i reforça la meva tesi que a Reus va començar abans, als anys 60 del segle XIX. I després que dóna fe que en els seus orígens el vermut s’emprava com a beguda terapèutica”.  Lluny queden els usos medicinals del vermut, però el que està clar és que el consum va a l’alça. Malgrat que és difícil fer càlculs, al Museu del Vermut de Reus en serveixen 120 litres a la setmana de les quatre marques que tenen amb sortidor (Cori, Miró, Iris-De Müller i Yzaquirre). A aquesta xifra caldria sumar-hi els vermuts que se serveixen d’altres cases i directament de l’ampolla. L’activitat al Museu no para de créixer, també des de la vessant purament gastronòmica. Un dissabte qualsevol, el restaurant pot acollir fins a 250 comensals, però aquest mes d’abril l’ocupació ha crescut un 30% respecte del mateix mes de l’any passat. Les xifres confirmen que això de fer vermut en un lloc singular i autèntic i lligar-ho amb la bona cuina, va a l’alça.

Els bàrmans trien l’Olave Reserva

_MG_6319 copia

Qui tampoc atura el ritme és Olave Vermouth, el més vintage dels catalans que estrenarà en pocs dies pàgina web per convidar als consumidors a “descobrir l’erotisme de la vida” a través del vi aromatitzat, diu el gerent d’Oratvin, Oriol Abella.  “La cultura és la nostra connexió social”, afegeix.  I per aquest motiu l’empresa vermutera vol endinsar-se en el “món poètic, femení, sensible i intens” a través d’acords i harmonies. Amb tres referències al mercat -Olave vermell i blanc i el reserva-, l’aposta ara és consolidar la presència en establiments cool i de moda, a Catalunya i a fora, vinculant-se amb la música i l’art, convidant tots els amants del bon veure a sentir els ritmes “boogaloo”.

L’Olave Rojo Reserva ha estat seleccionat pels bàrmans com a millor vermut de 2017 per a còctels, als Premis Vinari. A més, han creat per celebrar-ho un còctel de nom “Reddis Spiritus” que combina el vermut amb licor d’avellanes, Ratafia dels Raiers, Ginebra Star Bombay i una branca de farigola llimonera. El primer que el provi, que alci la mà. I que no s’oblidi de decorar-lo, com suggereixen els professionals del còctel, amb una avellana pelada.

Sobre l'autor

Ruth Troyano

Ruth Troyano

Sóc periodista per la UAB i sommelier i màster en Planificació i Gestió del Turisme Enològic per la URV. Actualment treballo com a periodista freelance dirigint la comunicació d'empreses del sector vitivinícola i de l'hostaleria. Ho compagino amb col·laboracions a mitjans de comunicació com Ràdio4-RNE, Diari ARA Camp de Tarragona, Vadevi.cat, Gastrotalkers.com i LaConca51.cat. Una vegada vaig llegir que "passió és imperfecció" i que "innovació és fer les coses bàsiques ben fetes". Tinc ambdues afirmacions sempre presents en el desenvolupament de la meva activitat professional. M'agrada sortir de la zona de confort, m'atrauen els reptes nous, em motiven les persones sinceres i honestes i crec sincerament que l'actitud sempre va per davant de l'aptitud. El món del vi em va captivar de petita quan el meu avi m'enviava a reomplir el porró a la bóta, pero fins farà uns anys no ho vaig redescobrir i des d'aleshores m'hi he dedicat en cos i ànima. Intento aprendre a diari de les persones que m'envolten i en saben molt més que jo. Com a periodista, m'agrada descobrir les persones, els paisatges i els moments que amaga un vi. També un dia vaig llegir que "Vines, like people, often reach their peak in the face of adversity". Caldrà veure, amb els anys, si es compleix.